4 434 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Verifiera min uträkning (balkar=
Antag följande: En lite bro (5,5m) skall byggas, skiffersten på aludurk läggs upp på två balkar (VKR) som antags vara fritt upplagda på upplag som klarar allt.
Överbyggnad (skiffer mm) väger 1.1ton = 11kN delat på 5,5m ger q= 11/5= 2kN/m
Fältmoment qL2/8 ger (2*5,5^2)/8 = 7,56kN/m
Antag ockå en punktlast då en mäniska,100kg 1kN, skall kunna gå över bron:
PL/4= 1*5,5/4= 1,375kN/m
Totalt alltså 8,93 kN/m (???), delat på två balkar är ca 4,5kN/m per balk. En VKR 40x40x3,2 har Wx= 5.11 och borde då gå bra eller?
Är denna uträkning rätt? Man borde väl ev ta med snölast 1,5kN/m2, men frågan är, stämmer denna uträkning/metodik? Nån som kan?
Bron skall ej byggas.
PL/4= 1*5,5/4= 1,375kN/m
Totalt alltså 8,93 kN/m (???), delat på två balkar är ca 4,5kN/m per balk. En VKR 40x40x3,2 har Wx= 5.11 och borde då gå bra eller?
Är denna uträkning rätt? Man borde väl ev ta med snölast 1,5kN/m2, men frågan är, stämmer denna uträkning/metodik? Nån som kan?
Bron skall ej byggas.
En liten första anmärkning mens jag tänker vidare:Niclas W skrev:Antag följande: En lite bro (5,5m) skall byggas, skiffersten på aludurk läggs upp på två balkar (VKR) som antags vara fritt upplagda på upplag som klarar allt.
PL/4= 1*5,5/4= 1,375kN/m
Bron skall ej byggas.
Moment anges i kNm
kN/m är en linjelast
Tänker lite på ditt belastningsfall:
Man kan inte förutsätta att en sån bro med den längden bara belastas av en enda person.
Du måste öka den nyttiga lasten betydligt. Minst till 2 kN/m2 som man har för bjälklag. Kan nog tänka mig att du borde ta till ändå lite mer, folk kan ju mkt väl tänkas ställa sig tätt ihop på en bro för att kolla in fiskarna eller vattnets stömmande.
Din beräkning med ditt lastfall och två st VKR 40x40x3,2 ger för övrigt en rimlig påkänning på stålet.
Man kan inte förutsätta att en sån bro med den längden bara belastas av en enda person.
Du måste öka den nyttiga lasten betydligt. Minst till 2 kN/m2 som man har för bjälklag. Kan nog tänka mig att du borde ta till ändå lite mer, folk kan ju mkt väl tänkas ställa sig tätt ihop på en bro för att kolla in fiskarna eller vattnets stömmande.
Din beräkning med ditt lastfall och två st VKR 40x40x3,2 ger för övrigt en rimlig påkänning på stålet.
Moment= kNm, sant
Efter lite efterforskning så löses väl erfoderligt Wx på sökt balk ut genom att man dividerar Maxmomentet med stålets sträckgräns? Sen är det för mig ett virrvarr med olika multiplar mm när man söker i ståltabeller....
Efter lite efterforskning så löses väl erfoderligt Wx på sökt balk ut genom att man dividerar Maxmomentet med stålets sträckgräns? Sen är det för mig ett virrvarr med olika multiplar mm när man söker i ståltabeller....
Klicka här för att svara