T
Tossegubbe: Ja det har du rätt i Erik, jag missde att räkna på den delen även om det inte blir riktigt så enkelt eftersom det inte får plats 1000-tals m3 i ett hus utan det blir mottryck mm. Min senaste avräkning på elen vid nyår var strax över 2 kr/kwh men det kan skilja på olika orter och avtal mm såklart. [citat]
32 svar · 8,7k läst
L
lajsiiwan: Prima, armera med 5mm 100 armeringsnät, flyt ungefär 3-5cm tjock så ska den inte spricka.
1 svar · 954 läst
A
anaitis: [citat] Du menar nog "förhindra knäckning"! Hur en pelare stöds i sidled och om man har momentstyva ändinfästningar påverkar den möjliga lasten avsevärt.
4 svar · 3,0k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Dom finns på internet, och jag vet inte om dom är kopplade till nån licens. Förmodligen är dom inte det. De ställen jag hittade via en snabb googling säljer dock inte till hemmafixare. Jag tror att för en privatperson som vill ha upp nån enstaka engångsskruv, så är det enklast att kontakta låssmeden. Att förmedla var man kan få tag på såna bits ställer jag mig mycket
13 svar · 4,5k läst
E
erikssonjorgen: Sätt microlit-väv över balk och gips enligt alternativ 2. /Jörgen
6 svar · 3,0k läst
B
_bergman_: Jag känner igen situationen från när jag skulle ha upp min projektor i taket! Nu har det ju löst sig för dig, men jag vill ändå passa på att rekomendera Torx-skruvar, de är nästan omöjliga att halka ur med skruvmejseln. Guld när det är hård dragning! Finns att få tag på hos järnaffärer, ofta säljs de i lådor om minst 100st, men frågar man snällt brukar man få plocka ett
11 svar · 13,7k läst
M
MalinW: Vi fick tag på vår konstruktör till slut. Han tyckte att vi skulle använda Sikas Igaspistolet. Det är butylgummibaserat, inte latex. Det är special för diffspärr och det enda som fungerar i Sikas sortiment enligt dom själva. Det finns säkert andra motsvarande massor men vi testar denna. Tack för alla svar! MalinW
9 svar · 2,9k läst
P
para: Har köpt ett äldre hus med plankstomme och tegelfasad som nu ska byggas ut. Det är ett 1.5-planshus med källare/souteräng och brutet tak. Vi har tänkt att förlänga/bygga på huset genom att dra ut gaveln ca 5m. Utbyggnaden blir då ungefär 35kvm (5*7m). Fasaden på hela huset ska ha puts när allt sen är klart. Kommer leja bort grundläggning, stomme, fönster och tak och putsning för
0 svar · 4,1k läst
·
M
magnu: Det lim du köpte i somras var helt OK. Frågan är om det lim jag köper idag är samma lim, eller någon ny sort?
9 svar · 5,4k läst
N
Nygge72: Nej jag skulle helst vilja ha dem smalare om det finns något matrial. Typ 6mm kanske om det finns någor som blir bra att måla på men ändå något att skruva i
2 svar · 1,2k läst
Immobil
Immobil: Med sättsteg i nedre delen borde det funka utan stålkonstruktion. Givetvis beroende på hur bred trappan ska vara.
4 svar · 5,3k läst
·
imported_jo
imported_jo: Hej, jag hade samma i mitt fritidshus som jag byggde i somras, jag skrå-spikade en regel mellan i samma vinkel som taklutningen, så man har nåt rejält o fästa osb-skivan i. likadant upp i tak. lite bökigt men det är värt besväret
1 svar · 1,1k läst
·
A
Arne999: Hej jag tänkte sätta nån form av innertak i min stuga som i dagsläget består av spont klädd med masonit. Då ja inte har så högt i tak tänkte jag sätta någn lämplig panel utanpå masioniten utan att rikta upp allt (då det bygger några cm som ja inte vill bli av med....) Frågan är hur ojämnt kan underlaget vara för at resultatet ska bli ok? man ser ju i nuläget att det är lite
0 svar · 935 läst
A
akhagen: Ja, och ifall nån undrar: Det blev ingen vägg. det blev ett makalöst vackert och öppet utrymme istället. helt nöjd med halva jobbet.
9 svar · 9,9k läst
Stefan N
Stefan N: Allt hänger ju på förkunskaperna... Men i mitt fall skulle jag gradera det så här. 1. Byta fönster 4 2. Lägga tak 4 2.1 Sätta råspont 2 2.2 Lägga papp 3 2.3 Sätta läkt 5 2.4 Lägga pannor 2 3. Gjuta grund 7 3.1 Markarbete 6 3.2 Sätta form 6 3.3 Isolera 5 3.4 Armera 6 3.5 Gjutning 6 4. Isolera och sätta innertak 6 5. Lägga marksten 6 6. Resa takstolar 5 7. Mura yttervägg 5
1 svar · 1,4k läst
J
JanneL: Om vi nu pratar priser varför då använda 6 mm renoveringsgips? Använd 13 mm gips i fullbredd, dvs 120 cm. Billigast och färre skarvar att spackla.
13 svar · 11,9k läst
P
Pedda_P: Jag hajjar, tusen tack för hjälpen, här skall enklas :)
4 svar · 1,6k läst
Immobil
Immobil: Denna kan kanske vara till hjälp: http://www.snickarlaget.se/swe/produkt/montering.pdf
8 svar · 1,7k läst
D
daije: isolera den me vanlig iso. knacka på en tom vägg, och på en isolerad så märker du skillnaden
4 svar · 1,6k läst
Caspár
Caspár: Du kan bygga med bara gips, om du bara ska ha en vägg, men vis av erfarenhet skulle jag lägga något 'bärande' bakom, typ plywood, spån. Man vet ju aldrig behovet i framtiden. Lycka till.
1 svar · 1,2k läst
Q
questan: Skrotar den planen. En tät dörr blir inte bra. Som du säger...blir inte bra för ventilationen. Så spelar ingen roll hur tjock väggen görs. Dörren lär läcka ljud ändå. Tack för svaret!
2 svar · 839 läst
ElSmisko
ElSmisko: Har varit ut till Bauhaus och införskaffat mig dessa profiler nu. Det fanns inte med 10mm innermått, 12mm var närmaste jag hittade men det fungerar det också, får finjustera lite mer manuellt bara. Tack för hjälpen alla! d^_^b
8 svar · 3,7k läst
·
anthorne
anthorne: Limma fast det och slipp alla spikhålen... PL400 går bra.. den fäster på allt.. Risken är att om du en gång ska dra loss listen att du sitter med både list, gips och väggregelar i handen.. :D
22 svar · 53,9k läst
·
M
mikael1979: [citat] satte gips istället och direkt emot plasten. alltså ingen gles. gipsen direkt mot väggreglarna. Inget jag vill rekommedera till andra. skulle absolut satt gles. då hade det gått dubbelt so fort. ska inte snåla så mkt. tack /M
3 svar · 4,0k läst
D
daniel1143: hejsan har planerat att förlänga en innervägg av tegel en halvmeter min fråga är om jag kan göra detta utan att plocka bort golvet har krypgrund och vad jag kan se så har de byggt den gamla väggen på bjälklaget.
0 svar · 915 läst
Miles
Miles: Ok, jo den sitter väl där ganska bra mha färgen men det är sån där puts som "fnöskar bort" om man börjar gräva lite i den :-/ Behövs primer på färgen då? Gipsskiva är tyvärr inget alternativ då det då bygger för mycket in över diskbänkskanten. Cheers!
2 svar · 2,3k läst
M
magnu: [citat] Undvik sticksåg. Den lär sticka ut runt 40mm på andra sidan skivan. Jag har satt sticksågen i ett värmerör. Det blev några svettiga timmar med uppsågat golv i grannrummet... Använd cirkelsågen, inställd på rätt djup, alternativt kör försiktigt med tigersågen. Det går att såga upp gipsskivor med tigern, utan att skada plastfolien bakom, med lite övning.
4 svar · 1,1k läst
J
Jan-Å: [citat] Korrekt, bara att lära sej mura :D i princip är det nog enklare att stapla stenar på varann me bruk emellan än att fästa reglar å skruva skivor egentligen :pSpricka kommer det i vart fall att göra om Du blandar material som plåt/trä/sten i ett hål.
7 svar · 10,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Absolut smidigaste är att du med hjälp av en laser märker up var du ska ha underkanten på det nya taket och sen fäster du dessa profiler runt hela rummet, och det är inga problem i lättbetong heller med rätt plugg och skruv. Sen är det ju inte så noga med att såga reglarna exakt heller utan du kan såga dem en cm kortare än vad du har för att de med lätthet ska gå lätt att lägga
4 svar · 5,8k läst
K
Krawk: Ja. "Höjd bärande upplag" blir högre. Sedan kan man ju givetvis minska höjden om man använder kraftigare virke etc. Vid takfot blir dock fackverket dåligt utnyttjat, men det kan man ju kanske stå ut med.
3 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.