Hej hej

Har börjar rivit i min tvättstuga, tagit bort lite gips o isolering, såg då att det (vad jag tror) är plast på fel sida, ca 30 cm, som är upvikt från plattan, Huset är byggt 1978, platta på mark..
se bild(blev en liten röd pil), där ser man, (innifrån o ut) diffspärr - isolering - asfaboard - isolering - tegel (enl byggpapprena), det jag undrar är över den plastbit som sticker upp mot asfaboarden, längst ner, Stänger inte den in lite fukt, som hamnar i isoleringen?

Mvh:
Jonas

• P114374801.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på att den bara går 30 cm upp så tror jag inte det är ett problem. Man har nog lagt plast under dina syllar för de inte skall ha direkt kontakt med betongplattan och sedan vikit upp den så den även skyddar syllarna mot vätta utifrån.

Tror inte den kommer ge dig några problem, hur ser reglarna ut? Har du tecken på fuktskador där. För om du inte har det så har det ju fungerat i 30 år utan problem.

Ja lite tendens på fukt är det, isoleringen var blöt nedtill, och regeln är svart, det är bara ytligt, för kör man nerår i träet så är det fint under ytan. det var därför jag blev fundersam över plasten.

Mikael_L
Men visst var diffspärren heltäckande mot insidan?
Och mot väggens utsida plast en 3 dm upp?

Det borde inte alls betyda några speciella problem, då fuktig inomhusluft inte kan komma in i väggen och kondensera där ...

Du har nog något annat fel som fuktar upp inne i din vägg.

Ericc
Det är nog syllplasten, en armerad plast brukade dom ha på den tiden. Sen stiftade dom upp den istället skära den.
Det är klart att om syllen blir för fuktig så ligger den i en "plastbalja" som det är nu.
Jag tror problemet är för fuktig platta, hur ser det ut på utsidan av tvättstugan mot plattan?

Mikael_L: Japp, Diifspärr hela insidan, bakom gipset,
Ericc: Jag har inte tänkt på hur det ser ut där, skall skotta undan lite snö o kolla,
var inne på "plastbaljan", har det kommit in minsta fukt, så har den väldigt svårt o ta sig ut,
Platta på mark byggt på -70 talet är ju inte den bästa konstruktionen, vad man kan läsa sig till... :-(

Mikael_L
Ja den här tråden glömde jag nästan.

Ja jag tror inte att plastens uppvik ett par dm mot "utsidan" ska spela någon roll.

På insidan ska det vara plast, tätt och fint, för att inte varm luft med mycket fukt (i form av vattenånga) i ska komma ut i väggen och där kondensera till vatten och göra allt blött.

Mot utsidan ska det inte vara difftätt, för den lilla fukt som tar sig in, hur noga man än är, ska kunna "ånga ut" den vägen. Men att det är difftät plast på 10% av väggytan ska inte spela roll, så liten marginal har man inte med den konstruktionen.

Så jag tror du har något annat fel. T.ex. att det kommer underifrån via dålig (eller obefintlig) sylltätning, från insidan pga avsaknad av difftätt skikt och kanske påhejat av feljusterad ventilation så du har övertryck i huset. Eller så har du någon läckande ledning i väggen eller så kommer det utifrån via någon otäthet i fasad, tak eller vid hammarbandet.

Men fuktigt ska det inte bli inne i väggen, reglarna ska inte få svarta påslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.