för något? Jag har frågat alla snickare jag känner både aktiva och pensionärer men ingen vet vad det är! Har ringt hustillverkaren (den som köpt upp) och det fanns ingen inne för tillfället som kunde svara på frågan.

MVH Kenneth

Tackar, skulle sökt på fiberelement istället men inte riktigt den info jag sökte. Problemet jag har är att jag planerar för att byta fönster och om fiberelementen är 300x300 är jag rädd för att om jag kapar fönsterkarmen rasar väggen som är ovan fönstrena och då blir frågan - om "fiberelementet" är bärande med hjälp av fönsterkarmen har de då dimensionerat hammarbandet så att takstolarna inte rasar när väggen rasar. För säkerhetskull får jag nog stötta hela taket utmed väggen i rummet.

MVH

Nu har jag rivit panelen och kan se vad fiberelement/fiberplank är för något och jag kan säga att ingen utav de snickarna som varit här och tittat har sett något liknande!
Våra ytterväggar består av fiberelement, 150mm breda och ca 60 tjocka, dessa är skråspikade för att hålla ihop. Modulerna i sin tur har som fyllning två st, 30 mm tjocka mjuka träfiberskivor. Så nu förstår jag varför vattenrören fryser i väggen när det är -15° ute.
Under några år har jag diskuterat med snickare om tilläggsisolering men de har hävdat att det skall ske på vinden för där gör det mest nytta men jag har inte hållt med för man har känt kylan stråla från fönster och väggar. Nu när de har sett väggarna håller de med mig.

Vi skulle vilja ha ett tips från någon erfaren snickare hur man skall lösa uppregling för nya fönster. Idag är fönster och dörrars sidokarmstycken förlängda så att de fungerar som stående reglar och bär upp takstolar. Vi vill helst inte behöva göra om hela innerväggen med allt det innebär med rör för element osv. Om vi sätter nya fönster och dörrar i befintlig karm minskar storleken, dörrhålet blir nästa 600. På utsidan finns endast ca 20mm att ställa en ny regel på.

Hej

Det kanske är lite sent men när vi bytte fönster sågade snickarna först och kontrollerade efteråt vad det var för sorts vägg, dvs när sågen fastnade.

Snickarna löste det hela med att stötta taket medan de tog bort de gamla fönsterna. Mellan de nya fönsterna sitter det reglar och bitarna ovan och under fönsterna har spikats ihop till en balk. (Det var träpanel där innan så snickarna slog in en massa spik för att få panelen att hjälpa till att bära lasten.)

Våra fiberplankor är 95x300 med en 95x22 planka i vardera sida och hela utrymmet mellan är fyllt med tretex.

Hej, tänkte höra om det är någon som vet vad just fiberplank från Hultsfredshus är gjorda utav. Verkar inte som det går att hitta någon information om det överhuvudtaget. Tänkte mest på om de kan innehålla något hälsovådligt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.