Har stött på ett litet problem med bygget.
Har köpt en "byggsats" från Fiskarhedenvillan.
Standard är ett lager gips på väggarna, men man kan välja till spånskiva+gips.
Nu tog vi en mellanväg och beställde bara anpassning för extra skiva bakom gips eftersom vi ville ha OSB i stället för spån.
Anpassningen är alltså smygar mm. i rätt dimensioner.

Skivorna skall sitta på 28x60 spikläkt på ytterväggarna och innerväggarna reglat med 45x70 / 45x95 / 45x120 beroende på vägg.
Ritningarna och materialmängd säger cc45.
Problemet med att ändra till cc60 är att isoleringen till samtliga innerväggar är anpassade för cc45.

Vad göra ?
1. Kan man sätta 120cm OSB skivor (bredd) med cc45 och då få skarvarna utan spikläkt bakom.

2. Ytterväggarna är ju redan färdigisolerade, Bör jag köra cc45 även där (om det nu funkar) eller köra cc60 och använda överbliven läkt där det kan passa med en extra utan hänsyn till cc.

/Dan

Om nu inte arbetet i sig är något problem, så hade jag nog kapat OSB skivorna till 90 cm och sedan tagit extra bitarna och haft dessa liggande, vilket gör att du minskar spillet, men det tar ju en hel del arbetstid att pussla runt så.

Det bör gå att sätta dem utan skrav bakom om gipsskivorna är förskjutna i skarvarna så du inte råkar ha skarven för både gips och OSB på samma ställe. Borde gå, men har aldrig testat så jag vet inte. Däremot så finns det ju lister som man kan sätta när man sätter gips utan regel vid skarven, det borde ju fungerar även för OSB.

osb finns i 900mm bredd.

• Gilla
Walle_33
  • Laddar…
Jag har sett några hantverkare använda 5cm remsor av plywood för att laga uppsågade hål i gipsväggar. Det kanske går att offra en skiva och såga remsor av den och sedan bara sätta upp de befintliga skivorna.

Vad har du för takhöjd?
Kan du lägga skivorna ned?

Har du redan köpt 120 cm osb? (Förstår inte riktigt problemet..) Det finns ju som sagt 90 cm osb. (Klockan är mycket, så jag har nog missat något väsentligt...)

bigsnucke skrev:
Har du redan köpt 120 cm osb? (Förstår inte riktigt problemet..) Det finns ju som sagt 90 cm osb. (Klockan är mycket, så jag har nog missat något väsentligt...)
Jag gissar att han fått OSBn med materialsatsen från FHV? :)
Dock borde väl dom skickat med skivor i rätt dimension?

Jag skulle kollat med säljaren innan jag börjar kapa skivor.

Hej !
Inga OSB skivor är inköpta än.
All gips har jag däremot.
Har bara kollat lite snabbt men inte hittat i andra dimensioner än 1197 mm bredd.

Jag har runt 240 i takhöjd.
/Dan

Ekberg skrev:
Hej !
Inga OSB skivor är inköpta än.
All gips har jag däremot.
Har bara kollat lite snabbt men inte hittat i andra dimensioner än 1197 mm bredd.

Jag har runt 240 i takhöjd.
/Dan
Då känns ju liggande OSB som ett hett tips. De snickare som byggde vår utbyggnad gjorde så, av ren vana tror jag.

På undervåningen (ytterväggen) har jag börjat att sätta spikläkten cc 60 eftersom det inte berör någon isolering, så där blir det 120 breda skivor.

Skall kolla upp hur det blir att lägga skivorna ner.

Men enklast och bäst vore det väl vara att köra med 90 breda skivor på innerväggarna.

Men frågan är bara vart jag köper dom.
Har kollat nätet och får bara upp Bygghemma.se.
Har ni tips på butiker i göteborgsområdet som har 90 breda skivor.

/Dan

Neijer och XL bygg. finns det någon Optimera så har de också.

och K-rauta...

Okej dåså!

Styrman1: Antar att du menar Beijer det finns inte med på hemsidan, men allt är väl inte med där helt enkelt, dom har ju bra sortiment så det var det första jag kollade.

Optimera är väl svindyrt utan företagskonto, men XL-bygg är värt att kolla upp.

Och K-rauta hade ju med 90 skivor på hemsidan.

Tackar
/Dan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.