Y
Ringde och frågade den lokala virkes-butiken efter reglar som var 90 bred, 78,5 djup fast de varken hade eller kunde få fram

Alternativen var att ta limträbalk och såga ner = dyrt.

Eller två stycken 45x90 och sätta ihop dessa. Såga ner den ena och då få ett gemensamt mått på 90x78,5... Sågjobbet var varken dyrt eller tidskrävande heller.

Jag har svårigheter att mäta ut exakt mått på befintliga reglar justnu utan skjutmåttet,

Vad tror ni om detta, är det den enklaste lösningen måntro? Vad är lämpligaste vis att ena dessa två och vilket sätt är enklast att pilla dessa mellan de liggande brädorna vid golv och taket?

(Jag ska alltså stärka en bärande vägg)

Redigerat:
C
Eget sågverk, eller göra som föreslaget, sätta ihop två och såga eller hyvla ner 11,5 mm. Är väggen 90 mm eller 78,5 mm tjock?

Y
väggen är ~78,5 tjock/djup utan skivorna...

ska du ha reglar som är nästan en hel meter breda så lär det bli dyrt. är de verkligen 900mm x 785mm?

Är det bara 78,5mm det handlar om så borde ett sågverk kunna fixa det till dig utan problem.

Men ska du bara förstärka väggen så tycker jag det borde gå med vanliga 45x70.

Eller 45x70 samt 2x masonite. Det blir ca 78mm. Är det inte synligt är det inga problem. Ev kan man måla det ifall det är synligt.

Y
oj, skrev ganska så fel, det är allt 45x78,5...

vill helst att gipsskivorna ska kunna ligga emot dessa annars håller jag med om att det vore att bara ta något.

alternativet om att lägga tex masonite nämnde byggcenter också fast för mig känns det som att man utmanar ödet med att det blir ojämnt och så vidare.

däremot, nu när alla nämner sågverk så slog det mig att vi har två skumma sågverk ute i skogarna som man kunde åkt och hört med.

dessa kommer inte bli synliga utan dolda bakom nya gipsväggar intill de befintliga reglarna som står för långt isär och är för smala... hellre förmycket än förlite - nu när alla väggar är öppna iaf..

Snyggade till titteln

Y
Tack fast du får gärna justera 785 till 78,5 också :)

Jag har ju glasögon redan och tydligen halvblind ändå.
Nu fixat
/Mats_o

Redigerat av moderator:
Yrrol skrev:
oj, skrev ganska så fel, det är allt 45x78,5...

vill helst att gipsskivorna ska kunna ligga emot dessa annars håller jag med om att det vore att bara ta något.

alternativet om att lägga tex masonite nämnde byggcenter också fast för mig känns det som att man utmanar ödet med att det blir ojämnt och så vidare.

däremot, nu när alla nämner sågverk så slog det mig att vi har två skumma sågverk ute i skogarna som man kunde åkt och hört med.

dessa kommer inte bli synliga utan dolda bakom nya gipsväggar intill de befintliga reglarna som står för långt isär och är för smala... hellre förmycket än förlite - nu när alla väggar är öppna iaf..
Det blir snygg! Orkar inte lägga ut bilden just nu...

Y
nja jag har allt egna masonitklädda reglar att kika på, och visst blir det väl snyggt men det är precisionen som oroar mig. Desto fler delar man ska pussla ihop, desto större risk för att det inte blir rätt mått i slutändan.. :)

Y
fast nu glömde vi ju att ni skulle berätta monteringstekniken.

Jag har en bärande vägg, utan skivor så man ser reglarna, jag ska få dit fler reglar...
Säg att jag har köpt hem ett gäng 2,5meters bitar...

* Hur gör jag sen.. jag mäter vid varje tillfälle och kapar - exakt? förlite?

* Och sen så håller jag den så som den kommer stå, och knackar in den rakt, eller, ja hur ska jag beskriva målarens förslag, typ ställa den på golvet och slå in den upptill..

* och hur monterar man det slutliga, med vinkeljärn eller spik eller vad? ska man ha lite silicon mellan eller rent?

Hej,
Hade liknande problem med specialkrav.

Köpte regelvirke i överdimension och hyrde en bordssåg och sågade ner ganska enkelt arbete. Men var försiktig med sågen

Du kan skaffa billiga domkrafter på Jula. En liggande balk +2 stöttor/förlängare till domkrafterna ca 10-20cm från balkar du ska byta. Lyft lite och ersätt /lägg till ditt stöd /reglar på plats. De kan du fästa med trälim och vanliga 90graders fästen. På längden BMF plåtar med ankarspik. Ska du avlasta 1.5 pl hus, bör balken vara minst 30cm. Själv hade jag köpt limträ på ByggMax o lagt till på båda sidor av nuv väggar.
//de vertikala sågar du exakt. Eller lite tajt. Spikar växelvis med 2 spik från varje sida i 45gr vinkel.

Redigerat:
Nu brukar det ju inte bli millimeterprecision på väggar..

Jag skulle sågat ner 45x95 reglar, men om det inte går så kan man alltid slå ihop 45x45 och 22 x 45 till 77 x 45. Övergången från 78,5 får målaren bredspackla om den nu skulle synas, vilket jag tvivlar på.

mycke_nu skrev:
om det inte går så kan man alltid slå ihop 45x45 och 22 x 45 till 77 x 45.
45 + 22 = 67

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.