5 207 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Vad finns i mellanbjälklag 40-talshus?
Vet inte om denna fråga hamnar i rätt forum, men det var det närmaste jag kunde hitta (alternativet hade varit under "golv")...
Jag försöker ta upp ett hål (för nytt köksavlopp) i bjälklaget mellan bostadsplan och källare på ett hus byggt -43. Källarväggar av betonghålsten, stomme i övrigt av trä. Men jag stöter på patrull, jag fastnar halvvägs i något hårt material och förstör bara träborrarna! Måste skaffa en extralång borr för något annat, men för vad?
Bjälklaget är ca 30 cm tjockt och består av (ovanifrån):
1. Golvplankor (spontade, ca 30 mm tjocka)
2. Reglar, ca 100 mm höga, med träspån i mellanrummen)
3. Svart papp
4. Ytterligare något trälager (oklar tjocklek)
5. NÅGOT HÅRT MATERIAL (okänd tjocklek, men troligen inte över 10 mm)
6. Reglar, ca 100 mm höga, med träspån i mellanrummen)
7. Svart papp
8. Takbrädor (råhyvlat, ca 20 mm tjock)
9. Gipsskiva
Det går utmärkt att borra både uppifrån och nerifrån, fram till lager 5 där i mitten.
Det låter inte som sten men inte heller metall. Jag har försökt på flera olika ställen så jag tror inte att det är en skyddsplåt för ledningar eller dylikt.
Någon som har en idé om vad det kan vara för något? Eternit?
Jag försöker ta upp ett hål (för nytt köksavlopp) i bjälklaget mellan bostadsplan och källare på ett hus byggt -43. Källarväggar av betonghålsten, stomme i övrigt av trä. Men jag stöter på patrull, jag fastnar halvvägs i något hårt material och förstör bara träborrarna! Måste skaffa en extralång borr för något annat, men för vad?
Bjälklaget är ca 30 cm tjockt och består av (ovanifrån):
1. Golvplankor (spontade, ca 30 mm tjocka)
2. Reglar, ca 100 mm höga, med träspån i mellanrummen)
3. Svart papp
4. Ytterligare något trälager (oklar tjocklek)
5. NÅGOT HÅRT MATERIAL (okänd tjocklek, men troligen inte över 10 mm)
6. Reglar, ca 100 mm höga, med träspån i mellanrummen)
7. Svart papp
8. Takbrädor (råhyvlat, ca 20 mm tjock)
9. Gipsskiva
Det går utmärkt att borra både uppifrån och nerifrån, fram till lager 5 där i mitten.
Det låter inte som sten men inte heller metall. Jag har försökt på flera olika ställen så jag tror inte att det är en skyddsplåt för ledningar eller dylikt.
Någon som har en idé om vad det kan vara för något? Eternit?
Hmm
Verkligen bara 10 mm tjockt?
Känns det slätt eller gropigt på ytan.
Får du klang i svaret när du slår på det?
Förr var det vanligt att man hällde ner div överblivet mtrl i bjälklagen.
I en del fall använde man slagg som isolering.
Har dock aldrig stött på eternitskivor inne i bjälklag.
Har du provat att borra med betongborr?
Verkligen bara 10 mm tjockt?
Känns det slätt eller gropigt på ytan.
Får du klang i svaret när du slår på det?
Förr var det vanligt att man hällde ner div överblivet mtrl i bjälklagen.
I en del fall använde man slagg som isolering.
Har dock aldrig stött på eternitskivor inne i bjälklag.
Har du provat att borra med betongborr?
Jo, jag lyckades till sist få upp ett hål och kunde konstatera att det var någon sorts hård stenskiva. Eftersom platsen är nära hörnet mellan en innervägg och en yttervägg och rummet under tidigare har inhyst oljetank och dylikt, så gissar jag på att finns något samband. Eller bara stabilisering av mellanväggen mot ytterväggen.
Tänk att ett i teorin enkelt projekt ("Borra upp ett 50 mm hål i golvbrädorna, gå igenom isoleringen med en lång träborr och få upp ett anvisningshål nere i källartaket, och så borra motsvarande 50 mm hål i taket") kan blir så bökigt i praktiken. Nå, nu vet jag iaf att jag har korslagda golvreglar och ett brädlager mellan dem också.
Tänk att ett i teorin enkelt projekt ("Borra upp ett 50 mm hål i golvbrädorna, gå igenom isoleringen med en lång träborr och få upp ett anvisningshål nere i källartaket, och så borra motsvarande 50 mm hål i taket") kan blir så bökigt i praktiken. Nå, nu vet jag iaf att jag har korslagda golvreglar och ett brädlager mellan dem också.
Jo, jag funderade också på det, men varför i herrans namn ha ett brandskydd i mitten av bjälklaget, med både bjälkar och spån både under och över, istället för direkt i innertaket? Kanske alla "riktiga" byggmästare var försvarsmobiliserade -43? 
Klicka här för att svara