9 903 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Brandfarligt fogskum?
Vi lyssnade med stort intresse på debatten om Byggfuskarna på TV-4 som sändes efter det första inslaget om lycksökare och bedragare som försöker sko sig på aningslösa husägare.
I inslaget så nämnde en av deltagarna att det var stor risk med fogskum eftersom man (om vi uppfattade det rätt) bara hade ett par minuter på sig att utrymma kåken om det skulle börja brinna.
Det låter ju mycket oroväckande om det är så eftersom fogskum används överallt idag när det gäller att fylla upp dragiga springor och andra utrymmen som ska tätas.
Finns det någon erfarenhet runt detta?
Undrar två nyfikna hemmapulare.:O:O
I inslaget så nämnde en av deltagarna att det var stor risk med fogskum eftersom man (om vi uppfattade det rätt) bara hade ett par minuter på sig att utrymma kåken om det skulle börja brinna.
Det låter ju mycket oroväckande om det är så eftersom fogskum används överallt idag när det gäller att fylla upp dragiga springor och andra utrymmen som ska tätas.
Finns det någon erfarenhet runt detta?
Undrar två nyfikna hemmapulare.:O:O
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/18105 - Säkerhetsdatablad Fogskum.pdf
http://www.dahl.se/vd/306246.pdf
Tydligen extremt brandfarligt och avger dåliga gaser när det brinner....
Kanske man skulle ta och testa på en bit.
http://www.dahl.se/vd/306246.pdf
Tydligen extremt brandfarligt och avger dåliga gaser när det brinner....
Kanske man skulle ta och testa på en bit.
Redigerat:
Ja det är därför det finns icke brandfarligt skum hos "riktiga" tillverkare som sikaflex och bostik mf, köper man billigt byggmax och biltema skräp så är det troligtvis billigare för att det är en sämre/farligare produkt..
Som vanligt så får man vad man betalar för helt enkelt.
Som vanligt så får man vad man betalar för helt enkelt.
Provade alldeles nyss på en liten bit härdat fogskum från Biltema. Det brann bra men inte precis explosivt. Som törved ungefär. Min amatörmässiga bedömning är att det inte har ngn avgörande betydelse i ett hus med kutterspån i väggar och bjälklag, dvs som i mitt.....
///j
///j
Klicka här för att svara