1 805 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
byta ut avloppsrör från källartaket
Har gjort en tillbyggnad där man anslöt nya avloppsledningen till ett gammaltrör. Plast inkopplat i gjutjärn. Nu visar det sig att det blir stopp i skarven och gjutjärnsbiten måste tas bort. Har funderat på att bila upp från källartaket för att undvika att behöva riva upp nylagda golv mm. Hur gör man för att gjuta igen hålet, behöver man lägga in nyarmering? Finns det någon annan lösning? Har hört talas om strumpor men vet inte hur det funkar.
Hej!
Vet inte om jag förstod riktigt rätt, men det är väl bara att ta en bit plyfa, göra ett hål för det nya avloppsröret, skruva upp det i UK bjälklag runt röret och gjuta igen uppifrån, vänta någon dag, sen skruva loss plyfan?!
Eller missförstod jag något?
MVH
Vet inte om jag förstod riktigt rätt, men det är väl bara att ta en bit plyfa, göra ett hål för det nya avloppsröret, skruva upp det i UK bjälklag runt röret och gjuta igen uppifrån, vänta någon dag, sen skruva loss plyfan?!
Eller missförstod jag något?
MVH
Jag uppfattar TS som att han vill bygga underifrån, alltså behöver han gjuta igen ett hål i källartaket, inte uppefrån. Hur får man då betongen att stanna i taket? eller det får man med hjälp av plyfan iofs, problemet är väl hur man får dit betongen under plyfan??
Aha :blushing:Jan-Å skrev:
Hmm, det första som jag kom att tänka på, fogskum?
MVH
Klicka här för att svara