Tror på teorin att olika material stoppar olika sorters ljudvågor..

Så är det säkerligen men då kanske isolering är ett bättre alternativ. Jag har isolerat samtliga innerväggar enbart pga ljud. Finns det ngt värre än ihåliga väggar:)

Y
Jo och jag forskar i det området också, hehe. Fast när jag frågar om isolering då svarar alla "dubbelgips" när jag forskar i dubbelmaterial då säger folk "isolering"

*blir tokig*

Målet är att ha både mixade material och isolering....

Senaste 29åren har det varit tomma väggar med reglar som inte suttit fast riktigt samt masonitskivor som inte ens gått hela vägen upp till tak eller ner till golv... lite glypor här och var som de har tapetserat över och dolt med lister.. så vad jag än gör borde ju bli bättre iaf.. :)

Kör OSB + gips. Vad är problemet???

Mikael_L
Håller med OSB under och sen 13mm gips. Inget att fundera på.
Bästa kombinationen av material sett till vad du får för pengarna. Fast du kan ungefär lika gärna ta 12mm spånskiva och sen 13mm gips.
OSB är antagligen något bättre, så jag valde det då prisskillnaden visade sig bli marginell.

Sen fyller du minst halva mellanrummet med den billigaste isoleringsskiva du hittar. Bygger du väggarna med t.ex. 70mm reglar behöver du endast 45mm skiva t.ex.
Du kan också fylla väggen med kutterspån, om du kan köpa det billigt i närheten. Kutterspån ökar iofs risken för att du har något pyttelitet hål här och där och därmed får du ut lite skräp ibland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.