9 065 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
detta om mdf + gipsskiva?
Sida 1 av 2
Många tycks ju använda MDF eller vad det hette som grund sen på med 13mm gips... men räcker en tunn MDF för att man ska kunna montera saker utan plugg?
* Hur tunn kan den vara.... tar ni 120 skivor... sen 60 gips? eller 120 utav båda bara att ni tänker på var skruvarna sitter så de inte krockar?
* Limmar ni något och vad för slags lim använder ni?
Just detta att limma känns skrämmande. men nödvändigt annars lär de väl låta skumt..
* Är det bara fördelar och inga nackdelar mer än extra kostnaderna?
* Räcker en 6 eller 8 mm board?
* Hur tunn kan den vara.... tar ni 120 skivor... sen 60 gips? eller 120 utav båda bara att ni tänker på var skruvarna sitter så de inte krockar?
* Limmar ni något och vad för slags lim använder ni?
Just detta att limma känns skrämmande. men nödvändigt annars lär de väl låta skumt..
* Är det bara fördelar och inga nackdelar mer än extra kostnaderna?
* Räcker en 6 eller 8 mm board?
Mdf låter i mina öron väldigt dyrt som underlag. Husfabrikanterna kör ofta på tunn råspont, spånskiva eller osb-skiva. Känns överflödigt att limma mellan gips och skivor. Det går alldeles utmärkt med 120 gips ovanpå men det skadar kanske inte om du förskjuter skarven en halv skiva.
Jag hade nog inte skruvat/spikat den undre skivan så tätt utan istället valt att använda mig at längre gipsskruvar som går igenom båda skivlagren och in i regelstommen.
Jag hade nog inte skruvat/spikat den undre skivan så tätt utan istället valt att använda mig at längre gipsskruvar som går igenom båda skivlagren och in i regelstommen.
Produkter som diskuteras: "gipsskruvar"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Hej!
Kanske missförstod, men varför kör du inte bara plyfa gips(alt. renoverings gips)?
Angående mått så kör 900 underlag och så förskjuter du yttersta lagret med 450 så blir allt frid och fröjd? d^_^b
MVH!
Kanske missförstod, men varför kör du inte bara plyfa gips(alt. renoverings gips)?
Angående mått så kör 900 underlag och så förskjuter du yttersta lagret med 450 så blir allt frid och fröjd? d^_^b
MVH!
Jag gillar faktiskt tanken att blanda material... Tror på teorin att olika material stoppar olika sorters ljudvågor..
Samt så är jag så osäker när det kommer att använda rätt plugg osv så vore skönt att slippa det...
Samt så är jag så osäker när det kommer att använda rätt plugg osv så vore skönt att slippa det...
Ett annat alternativ är att lägga första lagret (OSB) och sedan ställa gipsen. Då behöver man inte bry sig om vart reglarna är när man skruvar gipsen, utan de räcker att skruva den i OSB skivanByggingenjören skrev:
Här har du en liten vägledning om vad du kan behöva:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659
Ser man till priset så ger OSB bäst bärighet per krona. Medan plywood har vissa andra bra egenskaper.
Här kan du jämföra beijers priser. Det går ju att komma billigare undan!
Spånskiva 12 mm 36:50 kr/m2
OSB 11mm 47:50 kr/m2
Byggplywood 12mm 5-ply 73 kr/m2
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659
Ser man till priset så ger OSB bäst bärighet per krona. Medan plywood har vissa andra bra egenskaper.
Här kan du jämföra beijers priser. Det går ju att komma billigare undan!
Spånskiva 12 mm 36:50 kr/m2
OSB 11mm 47:50 kr/m2
Byggplywood 12mm 5-ply 73 kr/m2