Y
Många tycks ju använda MDF eller vad det hette som grund sen på med 13mm gips... men räcker en tunn MDF för att man ska kunna montera saker utan plugg?

* Hur tunn kan den vara.... tar ni 120 skivor... sen 60 gips? eller 120 utav båda bara att ni tänker på var skruvarna sitter så de inte krockar?

* Limmar ni något och vad för slags lim använder ni?
Just detta att limma känns skrämmande. men nödvändigt annars lär de väl låta skumt..

* Är det bara fördelar och inga nackdelar mer än extra kostnaderna?
* Räcker en 6 eller 8 mm board?

Är det OSB på vägg du menar?

Y
ja det kanske var OSB alla pratat om.. men fasten, de är ju 11mm tjocka... då får de ju bli renoveringsgips på 6mm isf annars blir det ju inget kvar utav rummen... :(

Mdf låter i mina öron väldigt dyrt som underlag. Husfabrikanterna kör ofta på tunn råspont, spånskiva eller osb-skiva. Känns överflödigt att limma mellan gips och skivor. Det går alldeles utmärkt med 120 gips ovanpå men det skadar kanske inte om du förskjuter skarven en halv skiva.

Jag hade nog inte skruvat/spikat den undre skivan så tätt utan istället valt att använda mig at längre gipsskruvar som går igenom båda skivlagren och in i regelstommen.

Glöm inte att om du har några krav på ljudisolering är det gips som gäller. Normalt är väl att ha åtminstone 13mm på varje sida, men gärna 2x13mm.

Jag använde OSB bakom gipset på de väggar jag visste att jag kanske skulle montera ngt tung, tex en platt-TV. Billigt material!

Y
Finns det osb som är tunnare än 20?

Kontra med; är det någon mening med 20mm + 6mm renoveringsgips?

Yrrol skrev:
Finns det osb som är tunnare än 20?

Kontra med; är det någon mening med 20mm + 6mm renoveringsgips?
Du skriver ju själv att de är 11mm. Var fick du 20 ifrån?

Y
Oj, jag håller på och jämför allt från antennkablar, nätverkskablar och olika väggskivor så det blir snurrigt :)

Hej!

Kanske missförstod, men varför kör du inte bara plyfa gips(alt. renoverings gips)?

Angående mått så kör 900 underlag och så förskjuter du yttersta lagret med 450 så blir allt frid och fröjd? d^_^b

MVH!

Y
Jag gillar faktiskt tanken att blanda material... Tror på teorin att olika material stoppar olika sorters ljudvågor..

Samt så är jag så osäker när det kommer att använda rätt plugg osv så vore skönt att slippa det...

Byggingenjören skrev:
Hej!

Kanske missförstod, men varför kör du inte bara plyfa gips(alt. renoverings gips)?

Angående mått så kör 900 underlag och så förskjuter du yttersta lagret med 450 så blir allt frid och fröjd? d^_^b

MVH!
Ett annat alternativ är att lägga första lagret (OSB) och sedan ställa gipsen. Då behöver man inte bry sig om vart reglarna är när man skruvar gipsen, utan de räcker att skruva den i OSB skivan :)

Y
men 6mm gips ovanpå... är det för tunt så det bara blir skit utav det eller funkar det?

det vanligaste är la 11 eller 12mm osb och sedan 13mm gips (för någolunda ljud och brand skydd). Blanda in mdf i detta verkar dumt och dyrt som säker många håller med om.

Här har du en liten vägledning om vad du kan behöva:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659

Ser man till priset så ger OSB bäst bärighet per krona. Medan plywood har vissa andra bra egenskaper.

Här kan du jämföra beijers priser. Det går ju att komma billigare undan!

Spånskiva 12 mm 36:50 kr/m2
OSB 11mm 47:50 kr/m2
Byggplywood 12mm 5-ply 73 kr/m2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.