3 484 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Vad är luftspärrpapp bra för???
Är i färd med att byta ut den gamla torven mot linullsisolering i mitt snedtak.
Det har aldrig funnits någon luftspalt och jag har inte möjlighet att lägga in någon nu.
Tanken är ju att linullsisoleering ska kunna andas på samma sätt som torven har fungerat de senaste 90 åren (dvs problemfritt).
Utifrån och in ser det nu ut så här:
Råspont
Linull
Luftspärrspapp
Gips eller innertakspanel
Mina frågor:
1. Trodde att jag hade förstått luftspärrspappens funktion, men vad gör den egentligen? Stoppar luften? Till vilken nytta? Att den kan släppa igenom ånga medför ju att linullen kan torka både utåt och inåt vilket är bra, men innebär det inte också att all fukt innifrån huset hamnar direkt i linullen??:S
2. Tänkte sätta gips i innertak, kan detta försämra husets möjlighet att andas?
3. På vissa ställen där spännvidderna blir stora tänkte jag sätta OSB-skiva därefter gips för innertaket. Det skulle underlätta om jag kan sätta luftspärrpappen mellan OSBn och gipset. Kan det vara ok?
4. När jag rev ner den gamla innerväggen bestod den av två lager råspont med spännpapp emellan. Är spännpapp detsamma som luftspärrpapp?
Det har aldrig funnits någon luftspalt och jag har inte möjlighet att lägga in någon nu.
Tanken är ju att linullsisoleering ska kunna andas på samma sätt som torven har fungerat de senaste 90 åren (dvs problemfritt).
Utifrån och in ser det nu ut så här:
Råspont
Linull
Luftspärrspapp
Gips eller innertakspanel
Mina frågor:
1. Trodde att jag hade förstått luftspärrspappens funktion, men vad gör den egentligen? Stoppar luften? Till vilken nytta? Att den kan släppa igenom ånga medför ju att linullen kan torka både utåt och inåt vilket är bra, men innebär det inte också att all fukt innifrån huset hamnar direkt i linullen??:S
2. Tänkte sätta gips i innertak, kan detta försämra husets möjlighet att andas?
3. På vissa ställen där spännvidderna blir stora tänkte jag sätta OSB-skiva därefter gips för innertaket. Det skulle underlätta om jag kan sätta luftspärrpappen mellan OSBn och gipset. Kan det vara ok?
4. När jag rev ner den gamla innerväggen bestod den av två lager råspont med spännpapp emellan. Är spännpapp detsamma som luftspärrpapp?
var kommer termen "luftspärrpapp" ifrån då? på utsidan bakom panel är ju en sak men inne kan den ju inte fylla annan funktion än att hålla isoleringen på plats? Förr tillbaks provade dom ju med tjärat papper innan plasten kom men då är den ju tät på samma vis som plast är. Papp släpper igenom fuktvandring den också som sagt
Ok, är detta korrekt uppfattat:
Diffusion = fuktig luft rör sig genom material pga att den strävar efter att ha samma ånghalt på båda sidor
Konvektion = Fuktig luft blåser igenom material.
Plastfuktspärr: Förhindrar både diffusion och konvektion.
Luftspärrpapp: Förhindrar enbart konvektion.
Om vi tänker oss mitt fall så vandrar fukten normalt från rummet genom luftspärrpappen in i isoleringen då jag för det mesta har en högre ånghalt i rummet. Däremot kan ånghalten aldrig bli högre i linullen än i rummet eftersom fukten då skulle börja gå åt motsatt håll in i rummet igen.
Hur låter detta resonemang? Har jag förstått det rätt?
Diffusion = fuktig luft rör sig genom material pga att den strävar efter att ha samma ånghalt på båda sidor
Konvektion = Fuktig luft blåser igenom material.
Plastfuktspärr: Förhindrar både diffusion och konvektion.
Luftspärrpapp: Förhindrar enbart konvektion.
Om vi tänker oss mitt fall så vandrar fukten normalt från rummet genom luftspärrpappen in i isoleringen då jag för det mesta har en högre ånghalt i rummet. Däremot kan ånghalten aldrig bli högre i linullen än i rummet eftersom fukten då skulle börja gå åt motsatt håll in i rummet igen.
Hur låter detta resonemang? Har jag förstått det rätt?
Ja det låter ganska rätt. Det beror delvis på värmen utanför och innanför också.
Klicka här för att svara