BillyBragg
BillyBragg: Ingen som har en aning?? Eller ens har en farstukvist?
1 svar · 3,7k läst
K
kalubah: Har en vägg som till ytan består av: ca 10% rent tegel (ganska ojämnt) utan puts. ca 10% 1cm puts (omålad, något "smulig") på tegel ca 80% målad glasfiberväv på likadant putsat tegel. Skulle vilja få denna slät. Jag funderar på två alternativ: 1. Skruva fast 21x45 reglar och skruva på OSB + gipsskivor. 2. Limma på 6mm renoveringsgips. Helst vill jag ha väggen så tunn som
0 svar · 3,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nejdå, inget så dramatiskt. :) Skarven har rört sig helt minimalt, så färgen har spruckit i en hårfin spricka längs hela skivskarven. Rörelsen och sprickan är så liten att jag tvivlar starkt att det ens kunnat upptäckas om det varit tapet, men färg spricker ju rätt distinkt och är lätt att se. Jag kommer lätt kunna leva med det i just garaget, men på en målad vägg i bostaden
7 svar · 1,5k läst
Immobil
Immobil: Så länge det impregnerade virket inte utsätts för fukt är det ingen fara.
2 svar · 1,1k läst
D
dreamer: Hej Hakaner! Vi kommer att bygga till hemma med Dorocell. Undrar hur det har gått för Er att bygga själv med detta system? Gick det bra med bygganmälan? Gick dom med på att Ni bygger själva? Hur gjorde Ni med att staga (stödja) väggen under tiden man fyllde med betong? Tacksam hjälp.
8 svar · 6,2k läst
J
Jan-Å: Hur ser ytterväggen ut? Är den putsad finns risk att det spricker om Du borrar innefrån, i så fall skulle jag hellre offra en kakelplatta. Från vilken typ av rum ska Du borra? badrum? tvättstuga? etc. Jag skulle använda en hålsåg för kakel och sen borra därifrån vidare. Är det betonghålsten eller liknande bakom måste Du har slag på för att komma igenom, helst en borrhammare när
2 svar · 2,1k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Bild?
3 svar · 976 läst
A
anaitis: Ok Var nog inte riktigt vaken...
3 svar · 1,1k läst
J
jorgen76: tack, bra
4 svar · 14,0k läst
J
4 svar · 14,0k läst
G
gaia: som jag förstått så har du gen gamla putsen kvar på visa delar av din vägg. Då gäller det att reparera/putsa med samma sort eller "svagare". Ska du inte kakla så är kalkputs enklast att jobba med för en nybörjare, tror jag. Jag har bara putsat med kalkputs och tyckte om den - man kan arbeta utan stress att det storknar innan man är klar :). Det blir aldrig fel att reparera med
3 svar · 14,1k läst
B
Bonan: [citat] Nu kanske du har grävmaskin eller väldigt stort behov av att gräva men att isolera en källare utifrån krävs en hel det att göra i efterhand. Är källaren torr och ventilerad och du har en luftspalt mellan regelverk/isolering på minst 3 cm till källarväggen går det bra och väggen kan andas. Alltså inga reglar eller isolering mot väggarna. Syll läggs på asfaltpapp. Man drar
7 svar · 21,9k läst
K
kalubah: Tar upp denna tråd för jag skulle också vilja ha svar på ovanstående.
1 svar · 3,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ang val av skruv och val av skiva så kan jag säga så här: (alltså mina ringa erfarenheter och kunskaper) Jag skruvade OSB'n med 32mm spånskiveskruv, aningens mer glest äv vad gipsskivor ska skruvas, dvs 20-25 cm mellan skruvarna. Jag skulle alla gånger använda spånskiveskruv till OSB, plyfa och spånskiva, pga dess försänkande skalle. Sen försköt jag skarvarna en regelbredd när jag
29 svar · 44,4k läst
P
ptlf: Cementbruk eller betong? Cement kan man ju göra tjockt o även viss betong, men vad fäster bättre brinner ihop fortare?:S
5 svar · 3,5k läst
·
R
Rewolf: Tack! Tänk vad lätt det kan gå ibland. Det visade sig heta FF Falsfäste. Jag ska prata med någon byggmarknad redan imorgon!d^_^b
2 svar · 5,3k läst
·
K
kråkslottet: Vi har också tänkt mura odlingsbäddar av begagnat tegel. Materialet är hemma och vi vill starta murandet men vet inte hur vi ska börja. Är det någon som har kunskaperna? Själva murandet klarar vi men vad ska vi tänka på när det gäller grunden. Dvs bottenmaterial, djupet mm. Våra är ca 1 meter bred och 2.5 lång. ca 40 - 50 cm på höjden över mark.
7 svar · 25,7k läst
M
math_a: Tack så mycket för tipsen och lycka till själv med övervåningen.....det lär bli spännande!!!!
13 svar · 7,9k läst
·
gadu^
gadu^: Är man försiktig så går det bra att skruva i 6mm, men limmar man skivan innan med t.ex PL600 så behöver man inte lika många skruva... ;)
12 svar · 3,9k läst
P
Petethebuilder: Hej! Jag håller på att inreda min övervåning men har stött på ett litet problem. Jag har två takfönster. De sitter mellan takstolarna men det är ju mycket "luft" mellan takstolarna och där fönstersmygen ska sitta. Hur ska jag göra för att klä in fönstret? Jag antar att jag fäster smygarna med karmskruv för att kunna justera in dem men vad ska jag fästa dem i? Är det lättast
0 svar · 1,9k läst
M
Mäster: Nja, spelar roll.. vanligt är att lägga en regel mot golv, och en mot tak, sedan regla stående däremellan, med cc-avstånd anpassat för de skivor man tänkt använda, på det viset slipper man kortla alls,
13 svar · 1,4k läst
·
N
nikke: Ok! dock är det en äldre gjuten källarvägg, huset är från -39 så det är enligt den tidens normer, dock är den ca 30 cm tjock...
2 svar · 1,9k läst
B
bulldozer: Jag tackar o bugar för tips o teorier:)
8 svar · 1,6k läst
H_L
H_L: Hej. Vilka krav finns det på en byggställning för att denna skall vara godkänd för hantverkare som man tar in? Jag tänker mig att det finns nån kravspecifikation som måste vara uppfylld. Krav på t.ex ledstång, stabilitet(?), sätt att ta sig mellan ställningsplanen osv. Jag har tillgång till en Haki-ställning, däremot är den inte helt komplett. Haki-trall saknas och istället har
0 svar · 3,0k läst
N
nikke: då har jag pratat med en snickare han hade i stort sett samma idé som jag skrev tidigare... så då får det bli så...
2 svar · 2,1k läst
P
petersson79: Provat närmaste bygghandel som har de fönster du vill ha?
1 svar · 598 läst
H
Hoppis: Tänkte bygga ett nytt altantak i plast. Takbjälkar ca 4m och en främre bärlina på 5m Helst bara tre stolpar, dvs 2,5m mellan stolparna. Räcker det med en träbalk i konstruktionsvirke 45x225 för bärlinan? Vilket avstånd och dimension på takbjälkarna bör räcka? Tänkte lägga 45x45 på andra ledden över takbjälkarna och sedan något billigt plasttak från Byggmax. Snözon 2
0 svar · 1,3k läst
M
Mats: 239 är ingen fara i takhöjd. Däremot kommer du lägre så börjar det bli klurigt med gaderober tex. De är ju ofta runt 2.36 höga (ska man ha taklist så får man ju dra den runt gaderoberna i sådanna fall dock
5 svar · 3,4k läst
AXS
AXS: Se till att borra med bättre borr så det inte blir så stort hål. Tejp kan hjälpa. Borra djupt och fyll med montagelim med patronspruta eller vad du har hemma(Om du inte ska ha stor vikt på spelar det inte så stor roll). I med plugg som passar för djupet. Skruva i skruv.
5 svar · 2,3k läst
MaZtoR
MaZtoR: flytspackel?
1 svar · 701 läst
MathiasS
MathiasS: Lättbetong - menar du siporex? Isåfall går det utmärkt att såga.
1 svar · 906 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.