Har spikat upp 22mm råspont invändigt på mitt snedtak. På detta tänkte jag lägga gipsskivor (för att få det slätt och snyggt och även i viss mån brandskydd). 6mm gips är både billigare och sänker takhöjden mindre än 13mm. Men hur lätthanterligt är det (hur lätt bräcks den)? Gör jag det onödigt svårt för mig om jag använder 6mm istället för 13mm?

Är verkligen 6 mm billigare? tänk på att skivan endast är 900 istället för 1200. De 7 mm extra takhöjd är nog försumbar och ja bortsett från vikten kanske så är 13 mm bra mycket lättare att hantera.

6mm är så oändligt mycket ömtåligare än 13mm. tanken med 6mm är nog snarare att det ska ligga hellimmad mot en befintlig slät vägg = den har stöd bakom hela ytan bakom. Har du den på reglar kommer det räcka du nuddar vid den med ngt hårt för att det ska bli hål rätt igenom!

många är emot att "krympa" rum genom att regla ut o gipsa på. men räkna på ytan du minskar. det är mindre än du tror!
edit: 6mm gips är faktiskt dyrare per kvadrat i alla de butiker jag sett! (jämfört med 13mm)

Sant. Trodde det var billigare. Kör på 13mm.

Kan vara värt att kika på o använda 900 mm bredd även om du använder 13 mm, dom är grymt mycket mer lättarbetade än 1200 mm bredd, speciellt om du ska hålla upp dom emot snetak o skruva samtidigt,,,litet tips bara :-)

I källaren har vi en vägg som är byggd enbart av 6 mm gips på två tum två-reglar med en dörr av 6 mm gips på en ram av läkt! Den minst förtroendegivande konstruktion som jag har sett i ett hus...

Måste gå lite mot vinden här och säga att 6mm renoveringsgips pallar med mer stryk än man tror... Eller så hanterar jag allt material med överdriven hänsyn.. ;)

Brukar använda 13 i alla avseenden förrutom just när det är för att släta ut en ojämn eller lite skrovlig vägg. 6 kan man ju ha i tak om det sitter panel eller något annat lustigt i taket redan.

gadu^ skrev:
Måste gå lite mot vinden här och säga att 6mm renoveringsgips pallar med mer stryk än man tror... Eller så hanterar jag allt material med överdriven hänsyn.. ;)
Jag instämmer. 6mm gipsen är segare och knäcks inte lika lätt som 13mm skiva. Tror det är annan blandning på gipsen.
Men jag skulle aldrig använda den skivan som ensam skiva på en regelvägg. men i det här fallet var det väl på en massiv väg (råspont)?
Viktmässigt är ju då 6mm mycket lättare att jobba med...

6mm finns i 1200, och den är dyrare än 13mm tack vare att den är förstärkt med någon slags fiber, inga problem att hantera....

Redigerat:
Kanske blir 6mm ändå då... :P

Vet inte hur din trapp ser ut men det var ju den saken som avgjorde att det blev 6mm(ROT) för min del på övre plan på väggarna.

Nackdelen med 6mm är ju att de är dyra, känsliga vid skruvning(skallen).

Fördel är ju att den är lätt att bära, hålla på plats om man är ensam.

Är man försiktig så går det bra att skruva i 6mm, men limmar man skivan innan med t.ex PL600 så behöver man inte lika många skruva... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.