3 867 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Hantera 6mm gips
Har spikat upp 22mm råspont invändigt på mitt snedtak. På detta tänkte jag lägga gipsskivor (för att få det slätt och snyggt och även i viss mån brandskydd). 6mm gips är både billigare och sänker takhöjden mindre än 13mm. Men hur lätthanterligt är det (hur lätt bräcks den)? Gör jag det onödigt svårt för mig om jag använder 6mm istället för 13mm?
6mm är så oändligt mycket ömtåligare än 13mm. tanken med 6mm är nog snarare att det ska ligga hellimmad mot en befintlig slät vägg = den har stöd bakom hela ytan bakom. Har du den på reglar kommer det räcka du nuddar vid den med ngt hårt för att det ska bli hål rätt igenom!
många är emot att "krympa" rum genom att regla ut o gipsa på. men räkna på ytan du minskar. det är mindre än du tror!
edit: 6mm gips är faktiskt dyrare per kvadrat i alla de butiker jag sett! (jämfört med 13mm)
många är emot att "krympa" rum genom att regla ut o gipsa på. men räkna på ytan du minskar. det är mindre än du tror!
edit: 6mm gips är faktiskt dyrare per kvadrat i alla de butiker jag sett! (jämfört med 13mm)
Jag instämmer. 6mm gipsen är segare och knäcks inte lika lätt som 13mm skiva. Tror det är annan blandning på gipsen.gadu^ skrev:
Men jag skulle aldrig använda den skivan som ensam skiva på en regelvägg. men i det här fallet var det väl på en massiv väg (råspont)?
Viktmässigt är ju då 6mm mycket lättare att jobba med...
Vet inte hur din trapp ser ut men det var ju den saken som avgjorde att det blev 6mm(ROT) för min del på övre plan på väggarna.
Nackdelen med 6mm är ju att de är dyra, känsliga vid skruvning(skallen).
Fördel är ju att den är lätt att bära, hålla på plats om man är ensam.
Nackdelen med 6mm är ju att de är dyra, känsliga vid skruvning(skallen).
Fördel är ju att den är lätt att bära, hålla på plats om man är ensam.
Klicka här för att svara