Hej,

Vi har konstiga vägga hemma som ger mig massa problem varje gång man ska fästa något i väggen.

Väggarna består av 50 år gammal puts som nu har blivit fullständigt poröst, ungefär 2-3 cm in finns sedan cementblocken som ger ett bra material att borra (plugga) i.
När man borrar trillar putsen ur hålet och ger ett ingångshål som blir mycket större än pluggen, det räcker nästa att titta på det så trillar putsen bort. Detta gör att pluggen går att "vicka" på, det är kanske inget problem för hållfastheten eftersom jag sätter i pluggen djupt nog för att sitta bra i betongen MEN det känns inte så bra.

Jag fick låna lite Ardex 828 att sätta i hålen och det funkade bra, MEN det var lite lurigt att applicera i ett långt smalt hål.

FRÅGA: Finns det något liknande som 828:an eller någon filler som man kan applicera med sprutpistol eller liknande. Dvs ngåt som är enkelt att applicera i hål och vara snabbtorkande och ge ett fullständigt stumt material (gärna torka till vit färg)?

Eller så kanske man ska göra på något helt annat sätt?

/ola

Ankarmassa känns som väldigt overkill för att fylla ut ett hål mot dålig puts...

Ska bygga en köksvägg och var inne på krauta, de "lurade" :D dit mig att köpa nåt att spruta in i puts ifall det är dåligt sa de, Fisher är märket.

Är det verkligen nåt att ha?
Vet knappt om det är puts eller betongvägg bakom.

Tacksam för svar

Vad jag främst är ute efter är något som är smidigt att använda och som naturligtvis gör ett bra jobb. Sedan om det är lite "för" bra spelar ingen roll heller än på andra hållet.

Såg på ankarmassan att den verkade praktisk att applicera med munstycke. Hur är den i strukturen? Måste man spackla över den efteråt eller räcker det med att slipa upp och ev. måla? Jag antar att den är ok att ha inomhus också då?

Tack, ola

AXS
Se till att borra med bättre borr så det inte blir så stort hål. Tejp kan hjälpa.

Borra djupt och fyll med montagelim med patronspruta eller vad du har hemma(Om du inte ska ha stor vikt på spelar det inte så stor roll). I med plugg som passar för djupet. Skruva i skruv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.