Byggmaterial & Byggteknik
evoline: OK, tack för all hjälp. Fått lite kött på benen nu. Om det är nåt jag glömt så tipsa mig. Tack
nikke: ok tackar! var rekomenderad HEA200 av en som räknat på vad som vi behövde, men blev lite osäker när jag läste i en annan tråd att IPE klarade nedböjningen bättre... men då kör vi på HEA200....
RtZ: Har kikat på de ni rekommenderat. Vet inte varför jag fastnade aningen mer för clix än falsat. Men, jag tycker produkterna föll mig i smaken! Jättesnyggt! :) Men innan jag överger de plåtskivorna jag öppnade tråden med, så vill jag fråga mer om tätning m.m. Läste om tätskiktet Icopal Topsafe 3° som man kan lägga på tak med ner till 3 graders lutning. Det går inte att använda
haavard: Utan att veta så vet jag ändå att den inte är bärande. Ytterväggarna och innerväggen som går parallellt dem är däremot bärande.
klintruin: Ta det billigaste som är slätt, så att det blir lättstädat, för det är ett h-e att rengöra efter dem.
fth: Hej Puskas! Ja, det bör du göra. Timmerväggen kommer som du säger röra på sig över året, mest nedåt i form av långsam sättning som avtar med tiden, men även uppåt vid fuktigare väderlek. När man introducerar en vertikal låsning i form av stående reglar så kommer en av två saker att hända när stommen rör sig: 1. regelstommen ger med sig, ytskikten spricker, etc 2.
Farzan: Jag har också ett gammalt hus med mycket trä i väggarna...i mitt fall flera lager av stående och liggande plank...som har tilläggsisolerats invändigt tidigare. Och jag har sett att ångspärren är mycket klantigt gjord och borde läcka som ett såll men överallt ser det helt friskt ut trots att det har varit så i nästan trettio år. Jag tror, som en del andra, att de här gamla
Chris_Low: Du ska Absolut inte skruva gipsen i regeln om du har osb bakom. Och det där me mellanrum ska du som imported ta me en nypa salt, Imported har helt rätt.
Chris_Low: Hängde mina gitarrer i gipsväggar förrut. rödplugg o 4X40 skruv passade perfekt. Längden spelar ingen roll. Som du ligger till just nu så brun plugg o 5x5 spax funkar väl =)
Chris_Low: Borra upp hållen i parketten större där du ska fästa utlägen. Det funkar.
Bezt: Ska man köpa mycket virke på en gång så brukar man kunna förhandla pris med lokala bygghandlaren så kommer de nog under Byggmax pris, och säkert med bättre kvalité.
RtZ: Mitt nästa tekniska problem är hur jag skall lägga reglarna över taket; på tvären (den kortare sträckan) eller på längden (den längre sträckan).. Har heller aldrig lagt tak förut eller ens planerat sådant här. Nackdelen med att lägga dem på längden, över den längre sträckan, är väl risken att det blir svikt på mitten av taket och risk för att taket trycks in pga snö,
kinshasa: Som nybliven villaägare - och det kommer nog ett artilleribeskjutning av frågor framgent - tänkte jag redan i förstone höra om någon kan bidra med ideer och förslag i följande ärende: I trädgården har den tidigare ägaren gjutit ett assymentriskt/ovalt fågelbad i betong med svagt sluttande kanter och en rund skålad botten - cirka någon meter bred och några decimeter djup. Med en
fredrik95: Jag hade ett bärande "Pizzavalv" i en vägg i källaren som jag vägde av med hjälp av en 100mm HEA balk. Jag stämpade upp takreglarna, knackade bort teglet och satte in balken i hålet. Därefter hyrde jag en Husqvarna K3000 Wet (http://se.husqvarnacp.com/node1552.aspx?nid=81107&pid=83290) från Ramirent och kapade upp rätt storlek i väggen. Kostnaden blev 700 spänn för balken, 100 spänn
Jan-Å: De trappor jag har haft med att göra bär sej själva som sagt, trappen i sig är tillräcklig precis som med en stege. Men de klart att den där trappen kan vara byggd på plats av nån som bara satt trappsteg mellan 2 väggar men det ser man om man tar bort panelen. Trappen kan inte ha panelen som bärande del.
helder: Ska laga en stuga där avxäxlingen av en vägg är 4m lång och består idag av två ihopsatta träbalkar på c:a 180mm höjd och 25mm tjocka (har inte kunnat mäta exakt ännu), summa 180mm höjd och 50mm tjocka tillsammans. Nu har det ruttnat och ska bytas och då tänkte jag en VKR eller KKKr eller kanske IPE balk istället. Skulle föredra fyrkantprofil framför IPE om det inte blir större
pbengtsson: Hoppa över väggen, gör en platsbyggd hylla som du kommer åt från båda håll.
Mikael_L: Och fjärren i andra handen ... :) Men pappremsan måste väl ändå spacklas mycket brett åt bägge hållen, för att det inte ska synas en bulle.
MathiasS: Näe, det ser nog ut så överallt tror jag. Har du någon bild att visa där det ser ok ut utan åtgärd? Du säger "foder". Vad menar du då? Normalt sätter man väl en smal list, typ en foglist (8x21 eller något liknande) om man sätter dig något alls.
roland_l: Hallo alla duktiga läsare! Vi håller på att bygga upp altan/uterummet på nytt och Frun i Huset önskar sig en sittbänk som även kan användas som förvaring av dynor! Har någon ett bra och snyggt tips! Längden kan vara 3000mm och höjd o djup kan anpassas! Tack för alla kretiva tankar! Roland
Mikael_L: [citat] Såvitt jag förstått, ja. [citat] Vet inte vad den här kan hjälpa, men ett försök iaf http://webtjanst.boverket.se/boverket/rattsinfoweb/vault/BKR%5CPDF%5C1993-58BKR1.pdf Kapitel 5:41
Mikael_L: Innerhörn tycker jag är allra smidigast att börja med kapad skiva och väldigt rakt och noggrant skuren. Då spacklar man inte alls detta hörn utan nöjer sig med att foga tunt med akrylfog. edit: fungerar kanske sämre för målad vägg, att inte spackla in en remsa. Men för tapetserad vägg är det iaf kanon. Ytterhörn med plåtvinkel blir nog bäst med fasad kant på bägge sidor, då
racer: Det håller nog fint, men om du skulle ha så hårt virke så du inte kan dra i skruv så får du nog inte i en enda spik rak... Jag skulle tro att dina skruvproblem snarare beror på klen skruvdragare dålig/fel skruv eller dåliga bits! Jag har själv kört med biltemas långa skruv i mina stenhårda 3"väggar från 1936 rakt i kvistar, och med en skruvdragare som drar 52nm så e de som å
bergbacken: Har murat upp kring en handöl insats hemma och har nu kommit fram till själva putsningen . Åkte förbi Beijer härom dan för att " fråga nån som vet;) " om val av puts. ovanför insatsen har jag lagt en bärplåt som jag sen murat vidare på med lätt betongblock för att få ner vikten lite. Frågade på beijer vilken sorts puts som skall användas då det kommer att bli duktigt varmt
Leaff: men om jag kapar rören vid roten, och sätter ner stolpskor i hålen, vad ska man använda för lim?
Maveric77: Tack för länken MaZtoR! Där fanns en hel del matnyttigt! Men om det finns ngn som jobbat med Stucanet, tror ni att det skulle funka lika bra med hönsnät eller motsvarande?
Dagwood: Hej och tack för alla svar. ledsen om jag missat att posta ett tack. Arbetet har fortskridit med jämna mellanrum och nu är det dags att fixa med golvet. en uppdatering finns i följande länk http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/136684-renovera-hall.html#post1076022