Hej!
kommer att förlänga vårat kök med ca 2.5m till ett utbygge och då kommer vi behöva ta ner den gamla ytterväggen, det blir en HEA200 balk med spännvidden 3.40m som kommer att bära av den gamla ytterväggen.

men jag undrar lite om hur grunden mår d.v.s. punkbelastningen på källarväggen. Jag kommer att sätta 2 st 170x45 limmade och ihop skruvade, som pelare med höjden 2.30m, pelarna kläs in och limmas/skruvas med plywood för att öka hållfastheten.

eftersom huset har stomme av stående plank så skruvas även pelarna in i stommen för att förankras i sida.

pelaren ställs på den nu synliga syllen som i sin tur är förankrad med grunden/källarenväggen.

kan man fördela den punktbelastning som blir på syllen på ett bra sätt? eller fördelar syllen ut belastningen ändå? kan man göra på något annat sätt?

//N

Om källarväggen är murad med block kommer trycket att fördelas ut triangulärt ner till grunden. Lasten kommer att fördelas över flera meter så jag tror inte att det är något problem.

Hade det därimot varit en punktbelastning direkt på plattan hade det krävts extra armering i denna. (Svårt att göra efteråt)

Ok!
dock är det en äldre gjuten källarvägg, huset är från -39 så det är enligt den tidens normer, dock är den ca 30 cm tjock...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.