Byggmaterial & Byggteknik
verktygsgurun: Prövade häromdagen Bostiks multifog istället för Sikaflex´en och den var mycket mer lättarbetad. Lättare att trycka ur sprutan och lättare att glätta. mao blev det snyggare och jämnare resultat.
verktygsgurun: Lägg då distansklossar i plast mellan sockel och bärlina så att det inte ligger dikt an. lite luft emellan är bra.
verktygsgurun: Finns bara två sätt. Bort med panelen på utsidan eller bort med de gipsade smygarna på insidan.
evoline: Så hur ska jag göra nu då ?? Fått dit plywooden nu. Ska jag skära bort alla fasade kanter och sen bara skruva fast gipsskivorna utan att spackla ??
witten: Tycker det verkar vansinne att förstärka balken OM den nu är dimensionerad av en konstruktör. En liten notis ang. metod C bara, det finns risk för spaltkorrosion mellan plåtarna om det är så att balken kan bli utsatt för fukt. Nu tror jag inte att det är så, men jag ville bara väcka en liten tanke om att slutresultatet faktiskt kan bli sämre istället för bättre i och med en
Johan Gunverth: ...och den är inte diffusionstät heller.
Niclas Jonsson: Kass idé med extra planka. 1) Använd vinkeljärn, eller 2) Går det så skråa in rejäla franska.
Stefan N: Annonsera på Köp och Sälj. Jag har skickat massvis av dessa skitlister på tippen men hade jag fått betalt för dom hade det vart ännu roligare att plocka ner dom. Gissar på att alla som håller p´å och renoverar sina 70-talshus plockar väck dessa.
gadu^: Yes box, den sitter i både vangstycke och regel i väggen. En vild dotter på 5år kan ju liknas vid en bobcat, så det bör ju sitta fast...
Stringfellow Hawke: Finns också gammal 70-tals-rörisolering som ser ut precis som asbest men inte är det. Jag har själv skickat prover i jobbet och blivit överraskad när det visat sig vara ofarligt. Då har man oftast haft 10 förstå-sig-påare på arbetsplatsen som noggrant konstaterat att det är livsfarlig asbest.
OMLAJA: Om du nu har ett tätskickt så är det punkterat och så lär det också förbli om du inte vill riva ner spånskivorna och laga plasten. Men om huset är gammalt så är det inte säkert att det finns ngn plast överhuvudtaget och då kan det ju inte vara punkterat och du har inget problem :P Även om du har ett tätskickt så tror jag inte det är ngn jättekatastrof att det punktvis är
OHE: 13 mm är mycket styvare. Har du ojämnheter i väggen finns det risk att 6 mm-skivorna blir vågiga när du trycker fast dem. 6 mm fungerar bra om väggarna inte är så ojämna så du kan använda dig av fixkam och inte behöver klicklimma. Klicklimmar du 6 mm så har du dessutom mycket svaga väggar "mellan klickarna" (jämför med att regla upp 6 mm glest utan bakomliggande skiva). Med 13 mm
Lite: Om dem ska hem till dig så en whiskey flaska. Om du kämnar arbetet hos dem så fikabröd eller liknande
Mattias_Jo1: gipsbruk är kanon, mkt lättare att hålla på med än putsbruk.
Oakroad: Söker erfarenheter kring olika lösningar att fuktspärra en balkong gjuten i betong. Har på mitt hus (byggt -49) en gjuten balkong med ett membran av okänd sort, detta behövs lagas/ bytas. Har även en altan gjuten i betong över ett kallföråd som nås från källaren som idag skyddas av ett altantak. Taket ska inom kort bort och planen är att bygga ett trädäck över betongen. Dock
MaZtoR: Plast spriker, bleks och limmet i skarvarna brukar släppa. Är de ens billigare?
gaia: [citat] eternitplattor är ej brännbara, tål fukt, är slitstarka. Tänk dej en gång till innan du börjar riva halva huset. Och ersätta eterniten med vad? Gips med pappyta som lätt möglar i fuktiga utrymmen som fex bad, tvätt, garage. Då har du skaffat dej en annan material som kanske ska mögelsaneras i framtiden.... Måla, tapetsera över skivor i stället så är risken borta. gaia
Gabbe1: Eller en IPE 200 som har 1943 cm4 (under förutsättning att den siffran du presenterade är med säkerhetsfaktor, annars kan en IPE 180 vara för klen). Edit: Såg att du frågade efter HE balkar. HE180A eller HE160B. De har liknande prestanda när det gäller nedböjning.
embeoo: Efter att ha tänkt lite till inser jag att jag varken behöver eller bör dra expanderskruven genom virket- Naturligtvis fäster jag expandern i gipset som vanligt, och byter till skruvar av lagom längd att hålla träramen med. Jag är en idiot. Tack för att ni inte pekade ut det! :)
JanneSjo: en annan fråga - eftersom jag inte skruvar stolparna i golvet utan i trallen så ska jag ha 2-3 st längsgående 28x95 bräda från stolpe vid vägg till hörnstolpe - så att räcket inte lossnar om man lutar sig mot det. kan det räcka med 60 mm trallskruv eller ev 40 mm ankarskruv som man skruvar fast brädan i stolpen - eller bör jag sätta genomgående bult typ vagnsbult. bifogar en
zsimpey: plast bara mot yttervägg och kallt loft. skulle göra som du nämnt, dvs regla upp,isolera och plast före gips. i ytterväggen alltså.
roggabear: Tack för infon. Var igår kväll uppe på övervåningen och skruv/limmade laskar i underkant på balkarna. Nu är det dags att börja skruva golvspån :)