imported_jo
imported_jo: Är inget större fan av Byggmax el cheapy. Men vissa grejor är helt ok. OSB skivorna är samma sort som beijer osv. är lite billigare på byggmax så varför inte? Men isoleringen är nog det sämsta dom har. Ursa isoleringen är rena skräpet, håller knappt ihop o ojämn tjocklek,. går knappt skära...man blir mest arg o jobba med den. Använder roxull istället, nån krona dyrare men
28 svar · 29,5k läst
M
macq: men jag undrar över ett svar på min fråga :D kan man göra som jag tänkt med träreglar ? ev. kanske man kan plasta ändarna på träreglarna som är närmast golvet ? som jag förstått så är det bara trä som ligger direkt ann mot betongen som suger vatten.. eller har jag missförstått allt ?
5 svar · 3,8k läst
M
mikfri: Aha! Det var exakt ett sånt jag skissade upp till min smed. Tack för tipset! Taket ska vara pyramid, inga koner. Så det där blir perfekt. Nu har jag iofs skissat på en lösning med en spetsad "oktagonbalk" av trä i mitten som låses med domino i änden på reglarna. Sedan tänkte jag låsa allt med en oktagonsågad platta som jag kan skråa in i reglar och sätta rakt upp mot oktagonen i
4 svar · 13,0k läst
MaZtoR
MaZtoR: http://www.jamtgarsgard.se/gardsgardar_-_standard~34.php?refpage=2 Där står lite trevlig info.
1 svar · 3,4k läst
S
Stenper: Hej vi håller på att bygga hus i platsgjuten betong. I går gjöts takbjälklaget och nu måste jag jobba på för att få huset tätt! På hela (det låglutande) taket ska vi ha en takterrass, för att vi ska ha något att isolera mot och vika upp tätskiktet mot har jag tänkt mig att mura en ca 1m hög mur av 200mm Leca längs hela ytterkanten av bjälklaget. Ovanpå denna mur kommer sedan
0 svar · 1,4k läst
E
evoline: För tänkte, ibland så ska man bara borra ett enstaka hål, och så råkar man träffa armeringsjärn, orkar ju inte ta fram hammarborren, tänkte om det gick på nåt annat sätt då man använder skruvdragaren/slagborren. Ok, så alla gula pluggar är inte likadana med andra ord.
3 svar · 2,4k läst
C
Crebel: På gaveln kommer det bli aktuellt att skarva asfaboarden på höjden, lägger man in tvärreglar och regel längs snedtaket då för att spika kortsidorna mot? Jag har inte sett det på andra konstruktionsritningar, men jag tycker att asfaskivan verkar vara lite för mjuk för att ha en lös kant. Även om man skarvar tvärskarven med vindpapp och asfaltsklister som jag läste i någon tråd...
0 svar · 988 läst
I
injonil: Det var ju inte så kul! Du skulle kunna borra större hål, kanske 20mm, som du gjuter igen och därefter borrar och drar i expanderbult. Går nog även att gjuta in en gängstav med en mutter på istället men tänk på att det ska vara galvat isf.
8 svar · 19,7k läst
G
Gabbe1: Oavsett vart du köper den så väger den över 600kg så någon form av kran är nog bra att ha. Jag köpte min balk av det lokala svetsbolaget.
3 svar · 4,1k läst
M
Mats: Tackar :)
4 svar · 10,2k läst
·
M
4 svar · 10,2k läst
·
Rrrrr
Rrrrr: De normala är nog att man sliter bort mattan. Fast har man golvvärmekabel som är godkänd att lägga direkt mot brännbart material så går de bra att lägga den mot mattan! (Ibland lägger golvläggaren matta som tätskikt, sedan värmekabel + spackel + klinker) Kom ihåg att elgolvvärme alltid måste skyddas av jordfelsbrytare, och att den även måste förläggas (inte bara kopplas in) av
1 svar · 4,1k läst
K
kullen01: Jag har en balkong som samtidigt är tak över en del av huset. Tidigare har det varit en gammal tjock 'asfaltsmatta', under den klinker och under detta betongplatta. Jag har nu tagit bort mattan som var hård med sprickor i. Det visade sig att även klinkerna under var dåliga och i vissa fall lösa då det trängt ner fukt. På vissa ställen var även betongen fuktig när klinkerna togs bort.
0 svar · 1,3k läst
K
kalubah: Har lagt in ett massivt obehandlat furugolv och naturligtvis har det fått sig en del märken efter tappade verktyg mm.. Försökte hälla på en skvatt vatten på skadorna och hoppas att virket ska resa sig något, ser inget större resultat än så länge. Någon som vet hur länge behöver det ligga blött? Några andra tips?
0 svar · 1,2k läst
B
BigGitt: Har man färdiga takstolar som skall blåsas är ordningen följande: 1. Skapa luftspalt närmast taket. Beroende på valet av material ska den vara mellan 25-45 mm. 2. ev. ventilation + avlopp+dra fram el+vatten+värme 3. plasta 4. glesa 5. dra el+ ev. vatten fram till toan 6. blåsa isolering 7. panel Det är ibland jobbigt att dra elen medan isoleringen trycker mot reglar. Plasten bör fästas
16 svar · 5,4k läst
cederbusch
cederbusch: Varför inte råspont + gips?! Om du ska välja en av de två sämre så borde OSB vara bättre = mindre mängd lim för att hålla ihop materialet. Plywood är ännu bättre och bäst är rent trä och gips. Vill du inte jobba med ved alls så blir gips + gips bäst.
1 svar · 1,5k läst
S
Stenper: Ingen kunnig som kan hjälpa mig? Kanske någon känner till en tabell som ger tillåten vertikal belastning för olika fyrkantprofiler? Tack på förhand Stenper
1 svar · 938 läst
cederbusch
cederbusch: Kan ge en liten rapport från helgens bravader (fadäser?) Vi köpte finbetong (Maxit/Weber), blandade till enligt receptet plus lite x-tra vatten. Öste i "formen" och börja jämna ut. Det blev en robust platta med mycket charm. Men med handen på hjärtat brukar ganska många skavanker ursäktas med att det hör till charmen. :) Jag vet inte vad som gick tokigt, antagligen skulle vi ha blandat
14 svar · 9,3k läst
·
M
mvs: Med tanke på att terrassen blir 350 cm bred behövs kanske tre stolpar. Vad tror ni om det? Och hur tjocka bör stolparna vara? Är 120mm x 120mm lämpligt eller är det överdrivet?
2 svar · 3,4k läst
·
D09
D09: en lång rak bräda att stöta emot gjorde susen också för att få en rak kant =)
1 svar · 2,3k läst
A
antnor: Ifall överbyggnaden är i trä kan man lösa det med ett vanligt källarbjälklag som beskrivet på träguiden http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4859&contextPage=5946
1 svar · 1,4k läst
B
Bror: Granens kvistar är ofta små och runda, tallens är ofta lite avlånga. Nysågad eller nyhyvlad är granen ljusare. Man kan även använda näsan och lukta på en nysågad yta, det är en klar skillnad i doft från garn resp furu.
4 svar · 11,3k läst
M
Mats T: Rätt Fredrik - Sorry.
2 svar · 1,7k läst
P
putte82: Hejsan! Jag håller på å klurar hur jag ska fästa frigoliten på fasaden på mitt hus. Det jag tänkt är långa spik/skruv med stor bricka. Men är lite skeptisk hur det skulle fästa. Sån där spik som följde med platonmattan satt inget vidare i vart fall. Limma kanske funkar bättre men då måste det ju hållas på plats och det är ganska bökigt och tidskrävande. Det är två lager
0 svar · 2,4k läst
H
Henrik.S: Fästa på sidan vill jag helst inte göra. Skulle inte fungera med den typ av räcke vi hade tänkt oss (som det på bilden) Trappen är sådan att det översta steget är i nivå med hallgolvet, och därmed är steget och vangstycket i vägen. Men vi har också funderat på andra typer av räcken av järn som skulle fungera med sidomontering. Lösningen med genomgående gängstång blir nog
3 svar · 20,7k läst
J
Jan-Å: Jag köpte nåt på färgaffärn som jag glömt namnet på, nåt med onestep tror jag. Fyllde djupa hål just efter väggar med en spackling, inget som sjönk ihop och krävde flera spacklingar och inget putsbruk som måste blandas och vattnas i flera dar.
7 svar · 3,0k läst
A
A-Man_08: Fast denna är smidigare, ska se om jag kan beställa hem den från USA.
2 svar · 1,4k läst
L
lajsiiwan: Fråga leverantören eller läs anvisningen på säcken eller vad ni nu har använt för att gjuta plattan. Men efter kanske 3-4 dagar är det nog riskfritt.
1 svar · 1,4k läst
M
MagnusRö: Tjoho i vårkvällen! Inreder en vind enligt konstens alla regler och det är enligt modellen med varmt tak, dvs all siolering ligger mellen takbjälkarna. Stödbensväggarna kommer att stå varm så att säga. Till mitt problem: Hur får man ångspärren tät kring gamla snea och spruckna bjälkar? Att klippa fint och tejpa går sådär och det kommer ej att bli tätt i springorna i träet.
0 svar · 1,2k läst
P-plats
P-plats: Har hittat var vattnet trängde in och det visade sig att dräneringen är kass på ena kortsidan av huset. Kan ju säga att det blev mycket mer jobb men nu är vi på banan igen och i morgon hoppas vi dräneringen är klar och jag kan återgå tills tambytet.
2 svar · 3,7k läst
·
N
newbee: Tackar nils f för goda råd. / Daniel
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.