Byggmaterial & Byggteknik
MathiasS: [citat] Jo det brukar man. Och det är den också. Fast inte så mycket starkare som vissa tror.
shieldfire: Det var länge sedan jag höll på med renoveringar så jag är osäker på det mesta :) För närvarande håller jag på och målar om ett sovrum så vi kan komma in där med möbler. Framöver funderar jag på att byta golvlisterna till något mer tidsenligt (huset är från c 1780) samt likaså fönsterfodret. (Det verkar som om rummet renoverats och isolerats (treetex) och man har då bytt
countach: vart köper man timmerprofiler på metervara? är ute efter timmerprofil ca 45*145 finns det att köpa någonstans kring Luleå och vad brukar meter priset vara? tacksam för svar.
Bananaosten: Tillbygnaden kommer att börja där huset börjar och sluta 3,5 meter in på fasaden. Ska försöka rita upp.
RoughChuck: Min ide bugger på att du avstår/gör dig av med falsen på spånskivorna... "Rimpor" va ju inget bygglingo precis, kanske inget språk alls..haha Vad jag menar är att du får tag på/köper en skiva formplyfa (brunaktig, lackad) och sedan mäter hur tjock spånskivan ä (22mm?), plussar på önskad betongtjocklek(15mm?) och sedan sågar plyfan i sådana breda remsor/rimpor/bitar/längder.
eldhead: Hej, jag har en stor kulle, (+5000x10000x10000) på tomten med väldigt branta kanter, nu har jag fått för mig att jag vill utnyttja den genom att bygga en utökad jordkällare/skyddsrum/herrum. Hur gör man? Hur gjordes jordkällare förr i tiden, grävde dom bort allt, byggde o sen återfyllde? Går det att bygga en form strax under den utgrävda nivån o sen pumpa in betong? Isolering? Mvh
estwing: förkommer faktiskt att det kan ligga gips skivespill inne i väggen. många lägger in spillen för det isolerar samt är gött nätr man vill sätta upp nåt på väggen å borrar så har man mer *massa* att förankra i. dessa skivor kan ligga löst å när marken skakar så kan dessa *kanske* vibrera. en teori bara.. mvh estwing
mycke_nu: Det finns ju allehanda sorters mjukfogar (latex) både för smala och breda springor. Nästa steg upp är olika flexibla tätningsmassor för tak och flamstopp för brandtätning. Om dessa är gastäta framgår väl inte riktigt av specifikationerna, men dom är säkert alla bättre en det porösa fogskummet. Jag skulle gå och botanisera lite i järnaffären, det finns mycket att välja på.
Stefan N: Nä, funkar INTE som skarvremsa, lämna tillbaks.
kanis: Åk till ett riktigt byggvaruhus (inte Byggmax, Cheapy, Jem&Fix) och "haffa" någon i personalen. De brukar alltid kunna göra lite speciallösningar... Jag jobbade på ett byggvaruhus tidigare och visst såldes plasten på 25-meters-rulle i vanliga fall, men vi hade ju också en rulle där vi kunde sälja per löpmeter.
markusmattsson: Ok, det är med andra ord läge att rådfråga en sakkunnig om det blir aktuellt... Tack för bra svar!
mister_swede: Hejsan alla kloka här kommer lite räkning jag behöver hjälp med... Jag har en stor altan 48kvm Bärlina 8x6 m alltså på sidorna finns bärlina bultad i huset med 150mm fransk bult i regelverk med 600cc mellan bultarna Bjälkar är 198mm och är fast med 600cc i fullskruvade balkskor i bärlinan Alla bjälkar har kortlingar mellan så att dem inte skal vrida sig Trall är 32mm Allt står
Pucco: Behövs inget "kors". Plastskivorna gör samma nytta när dom är skruvade. Som en bokhylla med masonitskiva på ryggen.
hempularen: Jag gissar att det duger med 220 reglar. Se det som en indikation på vad som troligen kan göras. Sedan måste du ta in en konstruktör som räknar på det. Även infästningen i huset bör undersökas, inte säkert att väggen tå den extra lasten. Möjligt att det tom. går att göra ännu lite klenare.
Mattias_Jo1: Nådde den hela bredden! Såg bladet är väl inte så långt? jätte bra info! tack tack!
Bjarven: Skulle gissa att du måste ha en luftspalt och sedan klä väggen mot murstocken med mineritskiva. Men som sagt - din sotare kommer ge dig direktiv. /Bjarven
cederbusch: Ingen som har erfarenhet som kan uttala sig om saken?
Henrik W1: He he tack för glada tillrop och gratulationer. Jo jag vet, man blir aldrig riktigt klok på katter, egensinniga kritter det där.
anaitis: Om du känner dig osäker i frågan, rör/inte rör, så lägg ditt röret när du bygger, men vänta med att koppla in det. Får du sen problem kan du ta jobbet då med att koppla röret och leda bort vattnet. Röret gör iaf ingen skada om det ligger där utan anslutning.
Ellagård: Tack. Skall räkna lite på tjocklekar på olika alt, har en dörr med karm stående som jag tänkte använda, karmen är ca 100 djup.
kalubah: Aj då, blev visst lite grisigt i mitt förra inlägg. Nåja, ni fattar.
Bjarven: Hej, Har låtit beställa ett entrétak i smide med tre fack 660*950 mm där jag har för avsikt att lägga tre färgade glasskivor. Som vanligt så är man för het på gröten och kollar inte upp alla parametrar innan. Nu visar det sig att allt glas (härdat laminerat, polykarbonat och tjock plexi) kostar 4500-5000 sek. Dyrare än smidet. Någon som kan komma på något annat billigare
Max2: Precis. Isolerskivorna (som läggs bakom serporocken) och regel ligger i liv med varandra så puten ligger dikt mot regeln. Dvs typ 2 cm puts direkt mot regeln. Innifrån sett är det alltså stående rgelar, gipsskiva, tvärregel, takpapp, stålnät och puts.
miza1466: Bygg "upp-och-ner" genom att hälla/smeta ut asfalten på glasskivan för att slutligen lägga plåt eller vad det nu blir som stöd, eller armeringsjärn? Borde bli enklare att få till fin yta då. Testa med liten glasskiva först för att se hur det blir är väl enklast.
shine76: Hej! Jag har satt igen en dörr och det blev en glipa eftersom huset är gammal och det rasade ut lite av lättbetongen. Vad är det bästa materialet för att sätta igen detta hål? När vi tog bort listerna så rasade det ned även där. Vill kunna sätta plugg där och skruva dit listerna sen. Bifogar bilder, en närbild och en översyns bild :) Mvh Sofia
bonkeman: Hej! Jag håller på att renovera duschrummet/toaletten i källaren och skall börja ge mig på väggarna. Idag är det träreglar och tretexskivor + våtrumsmatta, perfekt i en källardusch :P Reglarna såg bättre ut än väntat men golvreglarna var lite mörka. Jag undrar nu om det räcker med att fälla in nya reglar i stål på golvet samt mot ytterväggen för att undvika att träreglarna
Johans71: Hej! Vårt garage är byggt med både träväggar och murade väggar. Mot mur har jag blivit anvisad att sätta reglar, mineralull och plast under gipsen på de väggar som inte skall återfyllas mot. Vid den vägg som skall återfyllas mot skall jag inte ha plast. Häromdagen då jag skulle sätta gips var platsen och isoleringen väldigt fuktig/blöt. Murad vägg utan plast var torr. Muren
RoughChuck: Två sättstegshöjder + planstegets djup = 640 mm ger en trapp som går bra att gå i. Från 150 och 170 på sättsteget är normalt. Om du tar sättsteg 150mm blir det 1650/150 som ger 11steg Då blir plansteget 150+150-640=340mm Längden på trappen blir då 10*340= 3400 mm Laborera med siffrorna efter eget tycke. När det gäller bredd på trappan så har jag ingen erfarenhet av