en 50" plasma med vridarm är en tung punkt belastning.....

estwing skrev:
en 50" plasma med vridarm är en tung punkt belastning.....

Ok, om du har en vridarm på någon meter så skulle det kanske kunna strula.....vem har så på en 50"?

Beijer-länken ovan visar tydligt att skillnaden mellan osb och plyfa är marginell i detta sammanhang.

MathiasS skrev:
Ok, om du har en vridarm på någon meter så skulle det kanske kunna strula.....vem har så på en 50"?

Beijer-länken ovan visar tydligt att skillnaden mellan osb och plyfa är marginell i detta sammanhang.

många har vridarm på sina plasma apparater...
men vem hänger nåt som är 100 kg då?:cool:
tv:n + fäste ligger på runt 60 kg.

bäst e med plyfa där man skall hänga kök å tv m.m
sen kan man köra med spån lr osb.
mvh
estwing

Vem hänger nått som är 100kg? Inte vet jag. Man kan hänga upp en mindre bil i tio skruvar i en osb.

Kom igen nu Estwing. Det är 13% högre draglast och 1,5% högre skjuvande last. Det är i praktiken ingenting.

Jag har också använt plyfa där jag tyckt det varit lite högre belastning, i kök och badrum i mitt fall. Med facit i hand är det helt onödigt. Lite bättre, jepp. Väldigt lite.

Ibland behöver man fundera på varför man gör som man alltid gjort...

Redigerat:
ge dig nu.
skruva in en gipsskruv å ta klon på hammaren å dra ut så märker du skillnaden...
papper å verklighet är ej samma sak...
va du som nämnde 100 kg ej jag, därför jag fråga .. hehe....

estwing skrev:
papper å verklighet är ej samma sak...
Papper? En siffra blir inte osann bara för att den står på papper. Det är rätt rimligt att anta att praktiska draglastprov ligger till grund för dessa siffror. Verkar bättre att lita på dom som dragit ut skruvar och mätt hur hårt den sitter än på din högerarm?

Förstår egentligen inte vad du opponerar dig mot. Stämmer inte siffrorna, är skillnaden för liten eller vad är problemet? :x

Håller helt och hållet med estwing. Dom där siffrorna är skrämmande att se. Och att nån ens tror på de är nog ännu värre. Skulle hellre satt 2 lager gips o molly istället för osb. En siffra blir inte sann för att det står på papper för den delen heller.

Har du tillräklig erfarenhet att kunna säga att osb funkar lika bra som plyfa =)
Eller går du bara efter siffror. Litar du mer på nåra forskare som byggt 1 vägg eller nån som byggt 1000 väggar ?

Öhhh....nu får du skärpa till dig lite om en diskussion ska vara meningsfull.

Jag har inte sagt att osb funkar lika bra som plyfa. Sett till hållfastheten är plyfa bättre än osb och spån och hur mycket bättre har SP visat oss genom praktiska lastprover. Läs igen - praktiska lastprover.

Man har inte gissat, inte räknat, inte tyckt, trott eller brytt sig om hur många väggar någon byggt. Istället har man under ordnade former testat hur mycket bättre plyfa faktiskt är, tex när man ska hänga upp köksskåp.

Kan du tänka dig något bättre sätt att testa detta än att fylla ett skåp med saker och se när det trillar ner?

I praktiken har man då kunnat dra slutsatsen att ett vanligt köksskåp går sönder innan skruven lossnar från skivan. Det spelar alltså ingen roll vilken skiva man väljer i just detta fall.

Om du byggt en eller tusen väggar spelar ingen roll, dom är alla likadana. Estwing ville inte svara på frågan så jag kan ju ställa den till dig igen Chris - vad är det för fel på SP's testmetod? Visar den inte hur dessa skivor uppför sig när man hänger ett köksskåp på dom (http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/145270-bygga-koeksvaegg.html)?

Det är lite svårt att förstå denna skepsis mot siffror och teori, speciellt som det i detta fall inte är teori utan så praktiskt det kan bli. Vad är problemet med siffror på ett papper egentligen? Bevisligen finns en möjlighet att lära sig något nytt när man läser saker som står på papper - det ska man inte vara rädd för. :cool:

Vem litar jag på? Jag litar i detta fall alla dar i veckan på SP's ingenjörer som ger oss svart på vit vad som gäller, i synnerhet när det handlar om skåp på väggar (ett lastfall som kan återanvändas på TV-apparater och annat också förvisso). SP har ju också insett att en vägg inte håller bättre bara för att man byggt 1000st.....

Själv har jag också använt plyfa när jag tyckt att jag ska hänga upp tunga saker. Jag trodde också saker satt mycket bättre i plyfa....:rolleyes:

Så, kom igen nu, ge mig lite rediga svar på frågorna ovan.

• Gilla
Edvuld och 2 till
  • Laddar…
Vi kan diskutera detta utanför denna tråd =)

Håller med mathiasS.

Det finns ju riktiga tester som är gjorda av SP.

Vad är det som är svårtolkat i den länken som angavs.?

Mikael_L
Stommen skrev:
Hoppar in med en annan OSB fråga!

När man sätter OSB skall man sätta plastiskfogmassa runtom skivorna som man gör med första lagret gips för att ljuddämpa?

Kan/bör man även sätta det runt apparat dosorna?
Jag tror, med betoning på tror, att det inte skiljer speciellt markant på att ljudtäta springor i ett eller två lager. Gör man det på båda ställen blir det väl däremot mer förlåtande mot ev missar. ;)

En till aspekt. Har man inte ljudtätat i det undre lagret och man tycker sig sen ha problem med ljud, så kan man ju inte göra om och får ingen sinnesro av att inte veta hur det blivit om man tätat båda lagen. :D

Eldosor läcker ljud. Kan man, så ska man undvika att sätta dosor i samma regelfack och framförallt dosorna mitt för varandra så bottnarna nästan möts.

Sitter dosor i olika regelfack så skulle jag nog inte bry mig att täta runt dosans ursågning.

Undrar om man kan sätta någon självhäftande fönstergummitätningslist runt dosan innan man monterar den. Men det kräver väl omänsklig precision att hålet och dosan är centrerad. :|

Angående diskussionen om OSB och plyfa så håller jag med MathiasS om att det inte finns någon anledning att ifrågasätta testarna från SP.

Det finns många myter inom byggbranchen som det slagits hål på i detta forum. Tyvärr har myterna en förmåga att återuppstå gång på gång.

Mikael_L
Ang val av skruv och val av skiva så kan jag säga så här:
(alltså mina ringa erfarenheter och kunskaper)
Jag skruvade OSB'n med 32mm spånskiveskruv, aningens mer glest äv vad gipsskivor ska skruvas, dvs 20-25 cm mellan skruvarna.
Jag skulle alla gånger använda spånskiveskruv till OSB, plyfa och spånskiva, pga dess försänkande skalle.

Sen försköt jag skarvarna en regelbredd när jag skruvade gipsen, jag satt dessa med 41mm gipsskruv för dubbelgips. Bara för att det kändes lite bättre, men jag är övertygad att det gått lika bra med 32mm gipsskruv. (men en tia mer för en hel förpackning, so wtf).

Ang skivor, så är jag dels helt övertygad om att SP har mycket på fötterna i vad de påstår (men jag hittar inte "rapporten" då länken numera går till en allmän sida).

Förövrigt tänker jag sätta "vad som helst" bakom gipset.
Jag kommer endast beakta pris och emissioner (då det varnas för formaldehyd).
Om jag på ett enda ställe i huset ska hänga något så tungt att 10mm spån + gips inte klarar sig får jag väl hitta reglarna istället eller göra en annan lösning.

För så är det, det blir oerhört få grejer, om någon alls! som väger så mycket och ska sättas upp på vägg.

Jag lägger inte flera tusen kronor extra på att förbereda varenda kvadratcentimeter väggyta i huset för en 50" plasmaTV.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.