Hejsan,

Vill vill odla mer i upphöjda odlingsbäddar. Dvs man bygger någon form av "mur" av tex leca, torv, tegel eller slipers. Sedan fyller man upp med jord och puttar dit växter.
Odlingsbädden ska vara runt 30cm hög.

Nu funderar vi på att använda tegel för att höja upp. Torv kanske blir snyggare, men det är inte beständigt, och blir ganska dyrt efter sitt.

Har tittat på massa olika murningstekniker. Men det känns lite som att de är overkill.

Hur gör jag för att bygga en lägre mur, som ska klara av ex antal vintrar, i tegel?
Min fundering är att gräva upp, lägga i grus/sand, grunda med ett lager med lecablock (som inte kommer synas sedan) och efter det bygga med tegel uppanpå.
Någon som har någon bättre ide?

Det är ganska många meter mur som kommer behövas byggas, cirka 50-70 meter ungefär. Så det kan få kosta _lite_ extra om det förenklar saker och ting.

Mvh

Stefan

Förmodar att du inte vill ha trä.

Varför inte fortsätta med leca även ovan jord?
Med lite puts (och kanske färg) så blir det kanon.

magnusss skrev:
Förmodar att du inte vill ha trä.

Varför inte fortsätta med leca även ovan jord?
Med lite puts (och kanske färg) så blir det kanon.
Tycker tegel är snyggare! Men leca blir nog både lättare att lägga och billigare?

Tror du måste gräva djupare en ett skift lecka om det ska hålla du måste ner under tjälen. Annars kan du armera och gjuta en sula

Jag är också intresserad av vad ni kommer fram till. Jag har själv funderat på ett liknande projekt i form av något slags fasta "blomlådor" framför vårt trädäck, som har en väldigt ful kant (en halv meter ovan mark med bärlinorna ovanpå lösa lecablock) som jag jag skulle vilja gömma. Jag har mest tänkt i banorna att gjuta en grund som jag murar upp från men det tar nog några år innan det blir tid för det.

Jag håller just på med att slutföra min odlingsbädd som jag bygger utan begagnade tegelstenar. Jag gjöt en ca 10 cm tjock armerad sula av grovbetong. som jag sedan murar ovanpå.

Tanken är att den skall blir 6 x 3 meter och 5 stenar hög när allt är klart.

Vi har också tänkt mura odlingsbäddar av begagnat tegel. Materialet är hemma och vi vill starta murandet men vet inte hur vi ska börja. Är det någon som har kunskaperna? Själva murandet klarar vi men vad ska vi tänka på när det gäller grunden. Dvs bottenmaterial, djupet mm.
Våra är ca 1 meter bred och 2.5 lång. ca 40 - 50 cm på höjden över mark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.