Planerar för köksrenovering i sommar och skall riva/bygga upp lite väggar.

Vad är bäst/rätt/enklast när det kommer till väggarna där väggskåpen skall sitta?

Försäljarna av köken har inte så mycket rekomendationer mer än att man skall se till att väggskåpen är förankrade på "rätt" sätt. Ingen verkar heller kunna tala om vad "rätt" sätt är....

Jag har två tankar:

1. OSB-skiva plus gipsskiva med ev. tilläggsregling (CC 30) bakom OSB-skivan?

2. Råspontad vägg med gipsskiva utanpå.

Eller har någon annan ett bättre/enklare förslag?

Tackar!

/Hasse

OSB eller råspont tror jag räcker fint utan extra reglar. Själv kommer jag ha bara gips men ordna så att några av skruvarna sitter i reglar.

B
det bra med något bakom gipsen. endast gips är inte så skoj. tänk på att det blir många kilon i skåpen.
På bänkskåpen kommer säkert någon stå på. och i väggskåpen blir porslin, glas, mjöl,socker, oljor, m.m..

Vad består väggen av i övrigt? Jag satte konstruktionsplywood med gips på i vårt kök. Det går att dra vilken skruv som helst i känns det som.

Vet inte hur det ser ut bakom det befintliga köket, får bli en överraskning när jag river det. :D

Satte golvspån bakom och klädda sedan med renoveringsgips...(6mm) funkade fin fint...

Båda dina alternativ funkar. Jag skulle köra på osb eller plyfa. Båda funkar och håller för mer än själva köksskåpet gör.

B
plyfa blir dyrare. satsa på osb

Har nyligen skruvat upp mina väggskåp(92cm) med endast 2 skruvar i varje övre hörn med osb + gips som väggbeklädnad, räcker det?

Använde 6x50mm skruv och det drog visserligen men man vet ju aldrig med alla glas och tallrikar.

Brukar man inte säga att plyfan är starkare en osb skiva?
Skruvarna drar bättre i plyfan en i osb, blir lättare "gängpaj" på osb än på plyfa.

När jag satte kök använde jag mig av plyfa bakom gipsen, blir lite dyrare men i sammanhanget obetydligt.

Rätt eller fel? ta det du tycker fungerar för dig...

//MVH

12 mm Plyfa med Gips verkar det få bli då...

Tack för allas åsikt och idéer! :D

GladaSnickaren skrev:
Brukar man inte säga att plyfan är starkare en osb skiva?
Skruvarna drar bättre i plyfan en i osb, blir lättare "gängpaj" på osb än på plyfa.

När jag satte kök använde jag mig av plyfa bakom gipsen, blir lite dyrare men i sammanhanget obetydligt.

Rätt eller fel? ta det du tycker fungerar för dig...

//MVH
Jo det brukar man. Och det är den också. Fast inte så mycket starkare som vissa tror.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.