6 271 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Montera kök
Planerar för köksrenovering i sommar och skall riva/bygga upp lite väggar.
Vad är bäst/rätt/enklast när det kommer till väggarna där väggskåpen skall sitta?
Försäljarna av köken har inte så mycket rekomendationer mer än att man skall se till att väggskåpen är förankrade på "rätt" sätt. Ingen verkar heller kunna tala om vad "rätt" sätt är....
Jag har två tankar:
1. OSB-skiva plus gipsskiva med ev. tilläggsregling (CC 30) bakom OSB-skivan?
2. Råspontad vägg med gipsskiva utanpå.
Eller har någon annan ett bättre/enklare förslag?
Tackar!
/Hasse
Vad är bäst/rätt/enklast när det kommer till väggarna där väggskåpen skall sitta?
Försäljarna av köken har inte så mycket rekomendationer mer än att man skall se till att väggskåpen är förankrade på "rätt" sätt. Ingen verkar heller kunna tala om vad "rätt" sätt är....
Jag har två tankar:
1. OSB-skiva plus gipsskiva med ev. tilläggsregling (CC 30) bakom OSB-skivan?
2. Råspontad vägg med gipsskiva utanpå.
Eller har någon annan ett bättre/enklare förslag?
Tackar!
/Hasse
Det håller.
Här kan du läsa om hur bra eller dåligt det håller.
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/145270-bygga-koeksvaegg.html
Här kan du läsa om hur bra eller dåligt det håller.
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/145270-bygga-koeksvaegg.html
Medlem
· Västmanland
· 108 inlägg
Brukar man inte säga att plyfan är starkare en osb skiva?
Skruvarna drar bättre i plyfan en i osb, blir lättare "gängpaj" på osb än på plyfa.
När jag satte kök använde jag mig av plyfa bakom gipsen, blir lite dyrare men i sammanhanget obetydligt.
Rätt eller fel? ta det du tycker fungerar för dig...
//MVH
Skruvarna drar bättre i plyfan en i osb, blir lättare "gängpaj" på osb än på plyfa.
När jag satte kök använde jag mig av plyfa bakom gipsen, blir lite dyrare men i sammanhanget obetydligt.
//MVH
Jo det brukar man. Och det är den också. Fast inte så mycket starkare som vissa tror.GladaSnickaren skrev:Brukar man inte säga att plyfan är starkare en osb skiva?
//MVH
Klicka här för att svara