Hejsan

Jag tänkte jag gör ett försök här då jag haft väldigt svårt att få något bra svar och lösning på vårt problem.

Vi har en bostadsrätt som vi köpte ny för 4 år sedan. Förra sommaren började plötsligt väggen mellan sovrum och vardagsrum att skallra. Snart insåg vi att detta skedde varje gång bussen körde förbi vid vägen 50 meter från lägenheten (!) Under vintern försvann skallrandet, vilket vi i efterhand insåg berodde på tjälen i marken eftersom det började nu i våras igen.

De tips vi fått är att man inte fäst en gipsskiva ordentligt så att den nu lossnat och börjat slå mot en metallregel/balk. Detta låter rimligt eftersom det är ett litet metalliskt ljud som kommer. Vi tipsades vidare att köpa självborrande skruv och sätta skruv på vardera sida i väggen för att fästa skivan. Detta funkar dock inte eftersom det inte går att borra i metallregeln. Skruven biter inte trots lån av proffsmaskin.

Så, finns det någon därute som har någon annan ide om vad man kan göra? inget ont sagt om kollektivtrafiken, men vi är rätt trötta på att runt var 10e minut få reda på om bussen är i tid eller inte genom att väggen låter som att den ska skaka loss...

//Maria

Låter som att reglen är helt lös inne i väggen och viker undan när ni försöker skruva i den. Eller är det på mer än ett ställe i väggen?

Ev. så borde det fungera att borra ett hål och spruta in byggskum. Ta inte för mkt bara för då pressar det isär skivorna.

Tackar för tipset!

En av snickarna vi talat med säger att from 2008 gäller 10 års byggaranti. Vet någon vad som gällde 2006 när vår lägenhet byggdes? Känns ju som att JM borde fixa detta då det knappast kan ingå i vårt ansvar att undersöka hur väggarna byggts inom garantibesiktningsperioden.

//Maria

förkommer faktiskt att det kan ligga gips skivespill inne i väggen.
många lägger in spillen för det isolerar samt är gött nätr man vill sätta upp nåt på väggen å borrar så har man mer *massa* att förankra i.
dessa skivor kan ligga löst å när marken skakar så kan dessa *kanske* vibrera.

en teori bara..

mvh
estwing

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.