50 792 läst ·
18 svar
51k läst
18 svar
Hänga tung sak i taket
Sida 1 av 2
Hejsan.
Är i full färd med att hänga upp min projektor i taket, eftersom den väger runt 70 kg och absolut inte får trilla ner i huvudet på någon så hade jag helst satt upp den med expanderbultar.
Nu bor jag i en hyreslägenhet och vill helst inte ha besväret med att ordna till taket den dagen jag flyttar.
Blev rekommenderad att köra med Fischers SX-10 pluggar. Ska tåla närmare 300 kg med säkerhetsfaktor 3.
Är detta en vettig idé? Betongtak, 4 pluggar totalt, belastningen blir rakt ner.
mvh bofr
Är i full färd med att hänga upp min projektor i taket, eftersom den väger runt 70 kg och absolut inte får trilla ner i huvudet på någon så hade jag helst satt upp den med expanderbultar.
Nu bor jag i en hyreslägenhet och vill helst inte ha besväret med att ordna till taket den dagen jag flyttar.
Blev rekommenderad att köra med Fischers SX-10 pluggar. Ska tåla närmare 300 kg med säkerhetsfaktor 3.
Är detta en vettig idé? Betongtak, 4 pluggar totalt, belastningen blir rakt ner.
mvh bofr
Kör med vanliga pluggar det blir 4 st små hål (10 mm typ).
Borra genom maskeringstape så splittrar du minsta möjliga.
Jag tejpade över hål som dels var i lägenheten från början (extravägg) + mina projektorhål med vit eltejp och i normalt ljus syntes det knappt.
Är man ultraseriös kan man maskera runt hålet och spackla plus måla. En viss nyansskillnad syns knappt.
Borra genom maskeringstape så splittrar du minsta möjliga.
Jag tejpade över hål som dels var i lägenheten från början (extravägg) + mina projektorhål med vit eltejp och i normalt ljus syntes det knappt.
Är man ultraseriös kan man maskera runt hålet och spackla plus måla. En viss nyansskillnad syns knappt.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Annars är Fischers plugg väldigt bra, jag använder såna i vårt hus, har aldrig svikit hittills. SX-10 är väl 10 mm så varför inte använda dom? det blir inge större hål än i v-g:s förslag.
4 st hål i ett betongtak är ju inge svårt att fixa till om/när Du flyttar, dra i skruvar i pluggen, lägg på spackel, klart. Vill man kan man måla på spacklet lite med samma färg som taket. Men förmodligen räcker det med vit el-tejp som v-g skriver, det är ingen som går å kollar i taket
4 st hål i ett betongtak är ju inge svårt att fixa till om/när Du flyttar, dra i skruvar i pluggen, lägg på spackel, klart. Vill man kan man måla på spacklet lite med samma färg som taket. Men förmodligen räcker det med vit el-tejp som v-g skriver, det är ingen som går å kollar i taket
Ja pluggen är nästan vilket som. Skruva upp en plugg, den ska du lätt kunna HÄNGA i utan att den släpper.
Viss betong är porös och då är det svårt att få något att sitta men testa så är du helt supersäker. Sen känner du även om pluggen "drar" dvs man kan dra åt skruven.
Just den pluggen som nämns har jag ingen erfarenhet av så jag säger inget om den men den är säkert bra (precis som de flesta pluggar rätt använda).
Viss betong är porös och då är det svårt att få något att sitta men testa så är du helt supersäker. Sen känner du även om pluggen "drar" dvs man kan dra åt skruven.
Just den pluggen som nämns har jag ingen erfarenhet av så jag säger inget om den men den är säkert bra (precis som de flesta pluggar rätt använda).
Vanlig plastplugg? Verkligen?
De är ju alldeles släta, tänk på att all belastning är ren utdragning.
Prylen måste verkligen sitta som berget. Tar jag och hänger mig i projjen efter att den är uppsatt så vill jag inte att den lossnar. Får inte krypa ut långsamt heller, vilket jag har hört att plastpluggar kan göra när belastningen är hög, långvarig och utsatt för stötar.
Vi formulerar om problemet lite.
Ska sätta upp en sak i betongtak. Tänkte använda 4 borrhål. Vikten kommer att hänga rakt ner men det är inte säkert att belastningen blir jämn över fästena.
Måste tåla minst 70 kg konstant i år efter år. Får inte rubbas pga tillfälliga höga belastningar
(ex. någon kastar sig upp och tar tag i saken så att all denna persons vikt överförs, upprepa detta en gång i sekunden).
Överdimensionerar mycket hellre än att det går åt skogen, prylen är stor, tung, med skarpa kanter och inte det minsta mjuk.
Prioritetslista i sjunkande ordning:
Hållbarheten
Fästet borttagningsbart ( eller enkelt överspacklat)
Antal hål
mvh bofr
De är ju alldeles släta, tänk på att all belastning är ren utdragning.
Prylen måste verkligen sitta som berget. Tar jag och hänger mig i projjen efter att den är uppsatt så vill jag inte att den lossnar. Får inte krypa ut långsamt heller, vilket jag har hört att plastpluggar kan göra när belastningen är hög, långvarig och utsatt för stötar.
Vi formulerar om problemet lite.
Ska sätta upp en sak i betongtak. Tänkte använda 4 borrhål. Vikten kommer att hänga rakt ner men det är inte säkert att belastningen blir jämn över fästena.
Måste tåla minst 70 kg konstant i år efter år. Får inte rubbas pga tillfälliga höga belastningar
(ex. någon kastar sig upp och tar tag i saken så att all denna persons vikt överförs, upprepa detta en gång i sekunden).
Överdimensionerar mycket hellre än att det går åt skogen, prylen är stor, tung, med skarpa kanter och inte det minsta mjuk.
Prioritetslista i sjunkande ordning:
Hållbarheten
Fästet borttagningsbart ( eller enkelt överspacklat)
Antal hål
mvh bofr
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Vanliga plastplugg skulle jag skippa. Det håller men nylonplugg känns bättre. Om det sedan är fischer eller Essve eller något annat spelar mindre roll. Använd minst 5-6mm skruv, gärna mer.
Egentligen håller det ju med EN rätt dragen skruv/plugg.
Vill du ha hängslen och livrem finns ju vanliga expanders för betong också. Håller för ett halvt ton per infästning, men då får du borra 14mm. Tänker tex på Essves Superplus expander. Den används tex för att fästa bygghissar i betongväggar... Borde duga åt dig.
Essve (och säkert andra också) har ju även vanliga betongskruv. Borra hål och dra i skruven. Håller för flera hundra kilo per infästning.
Egentligen håller det ju med EN rätt dragen skruv/plugg.
Vill du ha hängslen och livrem finns ju vanliga expanders för betong också. Håller för ett halvt ton per infästning, men då får du borra 14mm. Tänker tex på Essves Superplus expander. Den används tex för att fästa bygghissar i betongväggar... Borde duga åt dig.
Essve (och säkert andra också) har ju även vanliga betongskruv. Borra hål och dra i skruven. Håller för flera hundra kilo per infästning.
Tack för alla svar.
Står och väger lite mellan att köra en extra spridare och 6 st fischerpluggar eller 4 st m8 expanderbultar.
Hade helst valt alt. 2...tippar på att jag skulle kunna hänga en bil i dom.
Får se hur jag gör..
Kan jag få tag på slagankare nånnstans så känns det som ett trevligare mellanting.
Har dock inte sett några i de butiker jag rotat i, hilti har men de brukar vara lagom dyra..
/bofr
Står och väger lite mellan att köra en extra spridare och 6 st fischerpluggar eller 4 st m8 expanderbultar.
Hade helst valt alt. 2...tippar på att jag skulle kunna hänga en bil i dom.
Får se hur jag gör..
Kan jag få tag på slagankare nånnstans så känns det som ett trevligare mellanting.
Har dock inte sett några i de butiker jag rotat i, hilti har men de brukar vara lagom dyra..
/bofr
Om du skruvar i en skruv+plugg och hänger dig i den så håller ju 4 st skruv mer än det eller hur?
En vanlig blåplugg (vet ej om det är plast eller nylon) men som man hänger vanlig VVS-bladskruv hänger då jag (cirkus 80 kilo) i en enda skruv. Så 4 st torde då minimum hålla för 320 kilo.
En plugg är ju oftast slät men har "hullingar" som pressas utåt när man drar i en tillräckligt stor skruv så man kan se det som en 5 cm grov plastbit som man just skruvat i.
Allt detta förutsatt att betongen är ok är den inte det får man gå på special.
Fördelen med en plugg där skruven är separat är att man slipper kapa bulten inne i hålet när man väl ska ha bort den. Pluggen brukar bli deformerad såpass att den brukar gå att dra ur med en spetstång men det är inte alltid det går.
Såklart håller nog ingen plugg för att man ska hålla på och svinga sig i projektorfästet
En vanlig blåplugg (vet ej om det är plast eller nylon) men som man hänger vanlig VVS-bladskruv hänger då jag (cirkus 80 kilo) i en enda skruv. Så 4 st torde då minimum hålla för 320 kilo.
En plugg är ju oftast slät men har "hullingar" som pressas utåt när man drar i en tillräckligt stor skruv så man kan se det som en 5 cm grov plastbit som man just skruvat i.
Allt detta förutsatt att betongen är ok är den inte det får man gå på special.
Fördelen med en plugg där skruven är separat är att man slipper kapa bulten inne i hålet när man väl ska ha bort den. Pluggen brukar bli deformerad såpass att den brukar gå att dra ur med en spetstång men det är inte alltid det går.
Såklart håller nog ingen plugg för att man ska hålla på och svinga sig i projektorfästet
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Ett tips om du vill använda expanderbultar och kunna sopa igen spåren efter dig en dag är att borra hålet så djupt som hela bulten är lång (plus några mm).
När du sedan skall få bort dom slår du bara in hela bulten, spacklar igen och vips är den borta.
När du sedan skall få bort dom slår du bara in hela bulten, spacklar igen och vips är den borta.
Såja.
Nu har jag monterat upp fästet i taket.
Använde fischers sx 12x70 och fyra 10x90 franska.
Krävdes rejäl jäkla nyckel för att dra åt dom så nog kommer detta sitta fint..
Hänger upp själva projektorn när jag rekryterat lite lyfthjälp
Jag tackar för all hjälp.
mvh bofr
Nu har jag monterat upp fästet i taket.
Använde fischers sx 12x70 och fyra 10x90 franska.
Krävdes rejäl jäkla nyckel för att dra åt dom så nog kommer detta sitta fint..
Hänger upp själva projektorn när jag rekryterat lite lyfthjälp
Jag tackar för all hjälp.
mvh bofr
Hållfasthetsdata finns här:http://www.fischersverige.se/Portal...ing/_dokument/Kapitel_allmaen_infaestning.pdfbofr321 skrev:
OBS: Värdet som ges är för belastning vinkelrätt mot skruvens riktning, dvs så det blir när man hänger ngt på en vägg.
För axiell belastning är det troligen väsentligt mindre bärförmåga.
Var ser du detta egentligen? Tittar man på alla hiltis datablad så anges både utdragnings och tvärlast. Eftersom fischer nu bara anger ett värde så borde väll detta med all rimlighet vara det minsta av de två?anaitis skrev:
Ingenstans, varken på förpackningen eller i databladen sägs det att lasten måste vara vinkelrät.
/bofr
anaitis skrev:
Tog bara upp Hilti som ett exempel, de anger både drag och tvärläst.
Fischer ser inte ut att göra detta.
Men iaf. http://www.hilti.se/data/techlib/docs/calculations_t/anchor_fasteners/60 plugg.pdf
I detta datablad finns hilti-s HUD-1 vilken verkar vara någorlunda lik den vanlig s-plugg.
(Nylon och ungefär samma form).
Tittar man i tabellen där så anges både drag och tvärlast.
En 10mm plugg HUD-1 med 8mm träskruv skulle då i betong klara ungefär 200kg utdrag och nästan 300 kg i tvärlast.
Fischer skriver för sin s-plugg 10mm och 8mm träskruv endast ett värde, strax över 100 kg.
Båda uträkningarna har säkerligen en hel del justeringar i sig, fischers värde är med säkerhetsfaktor 7, hilti säger att deras är "säkerhetsklass 1".
Vad detta innebär är svårt att säga men pluggarna verkar iaf vara i stort sett likvärdiga.
Att då fischers plugg skulle klara mycket mindre än 100 kg i utdrag när hiltis plugg enligt pappret klarar 200 kg i utdrag är väldigt svårt att tro.
Fischers SX-plugg ska tydligen vara någon sorts vidareutveckling av den gamla s-pluggen. Enligt deras tabeller skiljer de sig dock endast 10-20kg.
Alla siffror ovan är betongvärden, Fischers C20/25, Hilti K25. (samma)
/bofr
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer