Hej.

Jag gillar lite udda lösningar och tänkte göra en köksbänk av asfalt då det mesta i mitt nya kök är svart.

Har listat ut det mesta och rådfrågat en kille som jobbat på en läggare. Han menar att det är fullt möjligt om jag lyckas få stabilitet i bänkskivan, tänkte ha en 3 mm plåt underst så skivan inte sviktar. Skall även fasa kanterna för att minimera stenlossning. Asfalten jag skall använda är riktig "vägasfalt".

Det jag inte listat ut är hur jag skall få en slät yta på bänken. På nåt sätt måste jag lacka bänken men eftersom asfalt är grov i strukturen räcker det ju inte med att pensla på lite lack. Jag är inne på attt hälla på något som får flyta ut över bänken och stelna (som flytspackel) Samtidigt måste det bli en hård yta, det måste vara helt transparent och får inte missfärgas.

Finns det flytande plast på burk eller nåt liknande? Andra förslag?

MVH

Man kanske kan skura asfalten efterhand som man lägger ut den. Kanske kan bli tillräckligt slätt?

Inget svar på frågan men det första jag tänker på är asfaltlukten, hur ska du bli av med den?

Jag skulle gissa på nån epoxilösning för att "gjuta" in asfalten.

Vanlig epoxi gulnar iaf.

Epoxi som utfyllnad med ett uvskyddande lacklager, dyrt och det tål ju ingen värme eller direkt större slitage. Möjiligen om en tvåkomponentslack kan vara hållbarare. Dyrt dock beroende på bänkens längd.

janwide
Kanske en stryktålig glasskiva över?

Limma fast en glasskiva med epoxi är ju kanske en smart lösning, rep och värmetålighet, ger UV-skydd och om jobbet görs bra en helt transparant yta

Skulle gärna se att du lägger ut nå filmklipp på tillverkningen...

Asfalten kan ju vara upp till 180 grader när man lastar på verken... Inget man vill få på sig... En till fundering är ju hur ni ska få hem så lite asfalt? Den måste ju fraktas så tempen håller sig, och utan att fastna på flak eller dyl...
Men det går väl att lösa iof...

Försök ta en asfaltsort som innehåller så små stenar som möjligt bara... Finns väldigt många olika asfaltsorter...

Är inte asfalt ganska hälsovådligt? Du bör nog kolla upp detta innan du gör din bänk så att inte bänken avger hälsofarliga gaser i månader-år efteråt...

bitumen lät vara cancerframkallande ja, finns en form de kallar bitumencancer. absolut inget jag skulle lägga inomhus.

Asfalt hade varit grymt snyggt. Men om det är hälsofarligt så är det inget att chansa med? Grym ide dock

Svart grus med en glasskiva på då? Kanske är ett alternativ?

3mm plåt är ganska rangligt om det saknar stöd, så se till att ha underskåp.

carlbanan skrev:
Asfalten kan ju vara upp till 180 grader..
Icopal har kall asfalt på spann. Väldigt smidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.