Byggmaterial & Byggteknik
cederbusch: Provade med byggmax trallskruv igår, fungerade perfekt. Fast man fick borra en stund för att skruven skulle få fäste i eterniten.
Stefan N: Kör alt. 1 Det går bra med vanlig gips.
funkisen: Är det någon som har koll på fukttålighet hos kertobalkar? Vid exempelvis en vattenskada där vatten tränger in i bjälklag, är det då sämre med Kerto än med vanligt konstruktionsvirke i den bärande konstruktionen?
pbengtsson: Det blir svajigt. Men mellanbockarna kan vara enklast möjliga, bygg en ram med 2"3 i botten, stolpar skruvas i denna och en 2"3 som håller upp planken. Stolparna behöver inte pålas ned i botten det räcker att botten regeln vilar mot sanden. Ett annat tips är att skruva allt. Jag har min brygga i saltvatten och har kört med DynaPlus skruv med kanonresultat. Lätta att dra ur när bryggan
wicket: Jag ställer mig lite samma fråga. Har också bara hittat 70x70 samt 95x95 i NTR/A klass. Men så har jag bara kollat Bauhaus, Byggmax och K-Rauta (i Örebro). Ska ta o kolla upp några mer rena trävaruhandlare. Alla tips om sådana i Örebro eller Katrineholmsområdet är välkomna!
GustavW: Min gissning är att mittväggen på andra våningen är en del av takstolen. Har själv den lösningen med förhöjt väggliv och bärande mittvägg uppe. Balk som bär på mitten av huset där vägg saknas.
zsimpey: eller en limträbalk i toppen som tar lasten till gavlarna/ bärväggar i konstruktionen.
MaZtoR: Har du inte över 2.6m i takhöjd nu så skulle jag ABSOLUT INTE sänka taket.
cane: Hej, nån som har ett program/listor som kan kolla minsta virkesdimension för att inte få brott på 500kg fördelad last på 1,8m spann? Gäller en förrådstank som jag vill få upp lite i källaren, men har ont om plats o vill gärna snåla på virkesdimensioner. Tack!
Fope: Hej! Är på väg att bygga Smålandsvillan Västervik, undrar om någon har konstruktionsritning på övervåningen? Så man ser exakt hur man går till väga med luftspalt,reglar isolering o dylikt... // Mvh Fope
sanna62larsson: Är det någon som har erfarenhet av att bygga en imkanal på utsidan av husväggen? Just nu har vi en kolfilterfläkt och tycker inte detta fungerar bra. Eftersom inte spisen står vid skorstenmuren så kan vi inte koppla den till befintlig kanal. Vill gärna få tips hur man bör gå till väga eller om det är möjligt att bygga en imkanal på utsidan av huset.
pejo82: Ok, då tror jag fäster dom med träskruven först. När allt är på plats så är det rätt lätt att byta till fransoserna och det känns som det inte kommer hålla.
Plura: I ett av hörnen kommer vi inte ha källare och det är det invändiga hörn i källaren som ska få mattan enl vår konstruktör. Hans motivering var att den var tjockare och tål mer fysisk åverkan då vi ska packa massorna ordentligt där (för att inte det hörnet av huset ska sätta sig). Så det är bara en bit av källarväggen som kommer få mattan, övriga väggar får en mer
Enk Projektet: Inga problem, ta kontakt med en lokal smed. Men ta inte för vek dim.
mickeolsson: Hej Har gjort en omfattande renovering där jag tillsammans med min gamla svärfar har byggt på huset med en våning till. När vi gjorde det så blev (såklart) de murade innerväggarna för låga. Som det är idag har vi pallat upp de nya takstolarna i mitten temporärt tills det var dags att ge sig på att mura upp innerväggarna... och det är det nu. Nu ska jag göra det själv och vill
jimmyboy_666: Träguiden var en ba sida och titta på, har nog sett den förut men var längesen. Jag spikade en läktbit med rätt takvinkel under vindavledaren innan montering som jag kan fästa vindduken i.Blir ju i princip samma som du gjorde "Nybyggarn". Ja man skulle nog sett till och fixat med vindavledarna innan råsponten som sagt. Men har man väl gjort ett par fack så går det rätt fort sen.
Boan: ok, då kör jag på att silocona först... känns ju också bättre när det finns möjlighet, har det väl torkat fast lär det ju inte lossna även om det suger in olja från sidan.
JOW: Törs inte säga emot dig, vet att jag just nu tillsammans med en snickare spikar dubbelfasspont som jag sa. Den är spontad, din är falsad, om det har någon betydelse vet jag ej, du får hoppas att någon som vet 100% säkert skriver ett svar...
moOd: [citat] Jag tror inte det, för jag vattnade den väggen rätt ofta under en 3 dagars period underfär. Det tar lite emot att knacka bort putsen och göra om, men det kanske är det enda alternativet. Försöker bara förstå vad som gick snett..
oskis 123: Skaffa en slagborr och borra och plugga. Att försöka limma upp en bräda först och sen skruva i den verkar inte vara nån bra idé.
Fasting65: Skall du styva upp bjälklaget föreslår jag att du använder golvgips (som är mycket hårdare än väggips) som du limmar med ett bjälklaguppstyvande bruk. Det finns flera på marknaden, men sist jag höll på med sådant fanns följande leverantörer och produkter: Ardex Ardurit S48 Bostik Bostik Rep & Fix, Bostic Fix Multi Casco Schönox FS Kiilto Kiilto Fixbinder Lip Lip Flexicol maxit
gadu^: Vi har kört genomgående med Hornbach takplattor á 69kr/kvm och supernöjda. De är 6-7mm spontade mdf plattor.
surfarn: Sitter och ritar lite själv på ett hus vi funderar på att bygga. Men då slog det mig att hur stora fönster kan man rita in om man vill slippa att växla av ovanför med en limträbalk. Vet att detta inte är någon fråga man kan svara generellt på, men jag är nyfiken på ett ungefär bara. Anta att fönsterna kommer vara på bottenvåningen av ett 1.5 planshus.
Matti_75: Spruta på ett ämne som heter borakol, det dödar mögelsporerna. Men prickarna försvinner inte. Sen är det fritt fram att använda skivorna.
grungarn: Jag kan rapportera att dörren jag satte igen inte har spruckit i fogarna och nu är det väl 8 månader iallfall:)