7 024 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Fogskum isolerar inte mot lukt?
Kort version: Har försökt täta en springa mellan golv och vägg med fogskum för att hindra dålig lukt att tränga upp. Det verkar dock inte fungera utan lukten tränger igenom skummet. Är det normalt, och vad borde jag använda i stället?
Lång version: Springan är 1-2 cm, under ett köksskåp. Lukten är med all sannolikhet råttpiss. Enligt Anticimex som varit här är det inte mycket att göra åt, men lukten kan stanna kvar länge så det gäller att täta så gott det går. Det finns inga tecken på att det finns några råttor i trossbottnen just nu (jag bor i lägenhet på fjärde våningen).
Jag tätade med generöst med Danalim Byggskum, men lukten tränger som sagt igenom. Kanske naturligt med tanke på att skummet är poröst? Vad kan jag i så fall använda i stället? Helst då något som inte i sig luktar illa... Dessutom är det bökigt att komma åt under skåpet, och golvet är massivt trä så det ska helst finnas lite väx- och krympmån också.
Funderar på tjock tejp, typ silvertejp, mest för att det vore enkelt... men det är väl förmodligen inte så begåvat.
Lång version: Springan är 1-2 cm, under ett köksskåp. Lukten är med all sannolikhet råttpiss. Enligt Anticimex som varit här är det inte mycket att göra åt, men lukten kan stanna kvar länge så det gäller att täta så gott det går. Det finns inga tecken på att det finns några råttor i trossbottnen just nu (jag bor i lägenhet på fjärde våningen).
Jag tätade med generöst med Danalim Byggskum, men lukten tränger som sagt igenom. Kanske naturligt med tanke på att skummet är poröst? Vad kan jag i så fall använda i stället? Helst då något som inte i sig luktar illa... Dessutom är det bökigt att komma åt under skåpet, och golvet är massivt trä så det ska helst finnas lite väx- och krympmån också.
Funderar på tjock tejp, typ silvertejp, mest för att det vore enkelt... men det är väl förmodligen inte så begåvat.
Jag tror faktiskt att lukten tränger igenom själva skummet. Åtminstone absorberas den av skummet, för bryter man loss en bit och sniffar på den så luktar det apa. Efter ett par timmar har lukten dock vädrat ur.
Någon som har andra förslag på vad jag kan täta med?
Någon som har andra förslag på vad jag kan täta med?
Det finns ju allehanda sorters mjukfogar (latex) både för smala och breda springor. Nästa steg upp är olika flexibla tätningsmassor för tak och flamstopp för brandtätning.
Om dessa är gastäta framgår väl inte riktigt av specifikationerna, men dom är säkert alla bättre en det porösa fogskummet.
Jag skulle gå och botanisera lite i järnaffären, det finns mycket att välja på.
Om dessa är gastäta framgår väl inte riktigt av specifikationerna, men dom är säkert alla bättre en det porösa fogskummet.
Jag skulle gå och botanisera lite i järnaffären, det finns mycket att välja på.
Klicka här för att svara