Hej

Vi har byggt om köket och bla. tagit bort överskåpen där vi hade kakel
under innan. Detta kakel var satt direkt på spånskiva och det har inte varit några problem
med detta. Nu när vi ska göra om köket ska det kaklas på samma ställe igen fast ända upp mot taket.
Kan man kakla direkt på spånskiva som det var innan renoveringen ?

Mvh Nicke

nej inte på spånskiva,gips ska det vara,alla döda material är ok.
går säkert med spån om man fäster kaklet med en mjuk fästmassa/och fog men varför krångla till det?

Mikael_L
Spånskiva kan funka. Men vill man vara säker lägger man gips ovanpå eller byter till gips.

Välkommen till forumet.

Tack för era svar.

Jag får tar mig en funderare, men det lutar åt att jag sätter upp 6 mm gips, för att vara säker.

Mvh Nicke

Man ska ju inte kakla på organiska material, det finns flera anledningar till att man inte gör det också. Sen är det en annan sak att en stor del av nödlösningarna och småfusket man ägnat sej åt under åren visar sej hålla/sitta kvar väldigt många år så fungerar gör det säkert, det gamla satt ju där det satt.
Men jag skulle inte renovera ett kök till ett nytt som är så bra (och dyrt) som vi klarar för att sen fuska med kaklingen, det är inget stort, svårt jobb att sätta lite gips där innan Du kaklar. Så skulle jag fundera :)

Jag forsätter med en annan fråga på samma tråd.
När man ska kakla svart mosaik med svart fog som möter vit kakel. Hur gör man när man fogar och svart fog möter en vit fog ?

Mvh Nicke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.