Detta MÅSTE vara besvarat tidigare, men jag hittar det rätt och slätt inte. Jag har satt upp gipsskivor på befintlig panelvägg för att förenkla tapetsering. Takhöjd 242 cm och gipsskivorna är 240 cm. Vad fyller jag glappet mellan vägg och tak/golv med, med tanke på framtida sprickbildning, ljudisolering, osv? En list kommer så småningom täcka skarven (troligen om nåt år... :-))

Ingenting?

Som du själv sa, det är ju för att dölja dessa skarvar som man sätter lister.

Jag hade hoppats på att gipsskivan också skulle ge en liten ljudreduktion, så därför inbillar jag mig att man måste täta runt om...

Varför tog du inte 250 gips? Att klutta i dom sista 2 cm med spackel kommer ju inte göra nån skillnad i ljudnivå.

Annars har du väl lite spillgips att skära 2cm bitar av..

FemTummar skrev:
Jag hade hoppats på att gipsskivan också skulle ge en liten ljudreduktion, så därför inbillar jag mig att man måste täta runt om...
dra i lite fogskum, det gjorde jag mot ytterväggarna när renovera köket

StefanN, Danne031: Jag ville inte att gipsskivorna skulle ligga dikt mot golv eller tak eftersom jag då trodde att de skulle kunna fortplanta ljud. Skarven blir för övrigt bara en cm (uppe och nede) eftersom skivan "hänger" mitt på väggen.

FemTummar skrev:
StefanN, Danne031: Jag ville inte att gipsskivorna skulle ligga dikt mot golv eller tak eftersom jag då trodde att de skulle kunna fortplanta ljud. Skarven blir för övrigt bara en cm (uppe och nede) eftersom skivan "hänger" mitt på väggen.
Fortplanta ljud....?
gips är ett "dött" material.

Är du inte lite nojig nu? ;)

Antingen latexfog i massor eller fogskum skulle jag säga :)

jopp... latexfog i massor... :)

Ja, eller gipsbruk... Blir ju som grovkornigt spackel!

Men det är väl inte öppet, det måste ju finnas en regel bakom gipsen.

Att fylla ut den lilla glipan gör varken till eller från.

protte

hur är väggen uppbyggd? är det en ljudvägg eller en fast väg skruvad/spikad i andra väggar/golvet? om det är en ljudvägg ska du mjukfoga. men hade rekomenderat dubbla lager gips då.

Det är dessvärre ingen ljudvägg, men jag är osäker på uppbyggnaden. Det är i alla fall panel på utsidan på båda sidorna av väggen. Panelen går inte ända ned till golvet eller ända upp i taket.

Om detta är hemma hos någon så tycker jag det känns övernojigt hela grejen, så illa fortplantas inte ljud. Har du reglar med gummilist? Har du dubbel gips? Bra isolering? Sådant spelar en större roll än huruvida skivorna står mot tak och golv.
Om något så fortplantas ju ljud genom skivorna och genom regelverket, inte genom tak och golvbjälklag.

Så länge det inte kommer någon besiktningsman med en db mätare så tycker jag du det låter vara som det, listerna kommer dölja det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.