7 448 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Vad fyller jag skarven mellan gipsplattan och tak/golv med?
Sida 1 av 2
Detta MÅSTE vara besvarat tidigare, men jag hittar det rätt och slätt inte. Jag har satt upp gipsskivor på befintlig panelvägg för att förenkla tapetsering. Takhöjd 242 cm och gipsskivorna är 240 cm. Vad fyller jag glappet mellan vägg och tak/golv med, med tanke på framtida sprickbildning, ljudisolering, osv? En list kommer så småningom täcka skarven (troligen om nåt år...
)
StefanN, Danne031: Jag ville inte att gipsskivorna skulle ligga dikt mot golv eller tak eftersom jag då trodde att de skulle kunna fortplanta ljud. Skarven blir för övrigt bara en cm (uppe och nede) eftersom skivan "hänger" mitt på väggen.
Fortplanta ljud....?FemTummar skrev:
gips är ett "dött" material.
Är du inte lite nojig nu?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men det är väl inte öppet, det måste ju finnas en regel bakom gipsen.
Att fylla ut den lilla glipan gör varken till eller från.
protte
Att fylla ut den lilla glipan gör varken till eller från.
protte
Om detta är hemma hos någon så tycker jag det känns övernojigt hela grejen, så illa fortplantas inte ljud. Har du reglar med gummilist? Har du dubbel gips? Bra isolering? Sådant spelar en större roll än huruvida skivorna står mot tak och golv.
Om något så fortplantas ju ljud genom skivorna och genom regelverket, inte genom tak och golvbjälklag.
Så länge det inte kommer någon besiktningsman med en db mätare så tycker jag du det låter vara som det, listerna kommer dölja det.
Om något så fortplantas ju ljud genom skivorna och genom regelverket, inte genom tak och golvbjälklag.
Så länge det inte kommer någon besiktningsman med en db mätare så tycker jag du det låter vara som det, listerna kommer dölja det.