Byggmaterial & Byggteknik
Mats: Första tipset blir att just använda plastmattor på både väggar och golv. Skippa kaklet helt och hållet eller som en rörkille sa när han såg mitt badrum. "jaha, här kommer jag inte få något renoveringsjobb pga fuktskador i alla fall".
injonil: Ja, det har du rätt i, jag behöver ändå ha något att fästa golvspånet i på båda sidor om väggen... Det blir en 95-vägg så jag tror jag väljer 145 under så att det finns ordentligt på båda sidor att skruva i. Tack!
Mats: beroende på om det är plan eller lutande panel kan det ju bli lite utmaning att få till plan läkt men förutom det så ser jag väl inga problem med det hela
verktygsgurun: Ja Beijer tar hem åt dig. Annars brukar det alltid finnas någon form av butik där hantverkarna/Industrierna köper sina verktyg och industriförnödenheter...De har säkert hemma på hyllan.
mila1005: Hej, som rubriken lyder. Tänkte ha en slät vägg som jag kan måla och även slätt tak då vinklarna är mindre bra och svårt få snyggt med panel. Är fukt ngt jag behöver ta hänsyn till, isf vad rekommenderar ni för byggskiva. Vidare hur är det med kyla och skarvar som ska spacklas, ska jag använda epoxispackel? mvh /Mikael
prototypen: Mikael det går inte sätta plåten bakom OSB:n sätt plåten mellan OSB och gipsen. Skruven trycker bara undan plåten om den ligger bakom OSB, jag kan visa men det är under 40 cm lösull. Har du OSB bakom så "svarar" det bättre när skruven ska genom plåten. Protte
cederbusch: Ja tanken är att ha samma stil på altan som på balkong. Gillar inte lådkänslan som altanen idag ger ändå. Får se om sommaren tillåter projektet. Först ska jag gifta mig bara.....
jeppeknaster: Tror jag kör med kantisolering runt om. Tack för all hjälp.
stampenrangers: Man kan göra en del själv. Mycket beror på hur mycket decibel som ska produceras och hur nära det är till grannarna. Att bygga helt ljudisolerat är besvärligt men det är klart att det går. Om engelskan funkar bra så finns det massor av info på: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/index.php /A
Madelene_g: Hej Protte har juh helt rätt. Varför plugg om du har spån bakom ? MvH Madde
Doldskada: Hoppas folk har lite tips år mig - jag har lite problem med hur jag ska lösa ventilationen och avvattningen i tillbyggnaden jag håller på med, detta är en mycket känslig fråga där estetik är lika viktigt som funktion - enligt vissa i hushållet viktigare ;) Bilderna visar tillbyggnaden under balkongen och den gamla vita panelen som täckte balkongen med utskurna hål för ventilation.
prototypen: Kortla växelvis så kan du spika genom golvbjälken. Där det inte går att komma åt så endera skråspikar man eller sätter en 45x45 i hörnet mellan bjälke och kortling. men visst går det sätta balksko också. Protte
Frigge: hejsan. börjar planera på att ta bort en vägg mellan 2 rum för att få ett större vardagsrum och pga att den öppna spisen står i andra rummet som just nu är gästrum. man vill ju kunna sitta i soffan o glo på tv samtidigt som man har en mys brasa i öppna spisen. nu till min fundering. väggen i fråga är av nå slags lättbetong för då man borrar i den så behövs de inte vara slag
Jan-Å: Jo det påminner rätt starkt om sån sten som vårt hus delvis är byggt av så förmodligen är det blåbetong. Nej det är inte farligt att riva om Du frågar mej, vi har både rivit väggar och bilat bort kakel från såna väggar men ett munskydd mot damm är att rekommendera. Kanske finns det skyddsföreskrifter kring detta men jag har aldrig kollat, ingen av hantverkarna verkar bry sej
b8q: Jag har just putsat om delar av mina källarväggar. Det går bra att göra själv, och är tjockleken minst 5 mm så är det inte så svårt att få det snyggt. Största problemet (i mitt fall) var att få det snyggt i skarven till befintlig kvarvarande puts. Det tog dock betydligt längre tid (och gick åt fler säckar) än jag trott, man kan inte blanda så mycket puts åt gången om man ska
mkallgren: Hej! Skulle behöva lite råd kring en vägg hemma i min lägenhet i en fastighet från sent 1800-tal. Vid ytterdörren har man någon gång huggit bort ett rejält stycke av tegelväggen mot trapphuset. Detta för att kunna fälla in rör och tryckknappar för el/belysning. Jag skall nu dra om all el och behöver laga denna skada. Själva hålet är ca 20x10 cm och som djupast runt 8-10 cm. Hur
Matti_75: Det finns en gyllene regel som säger enplans hus tak på dag ett. Två plans hus tak på dag två. Har byggt 8 prefab hus
fredda_p: Det är fuktigare på sommaren än vad man tror....spelar ingen roll egentligen, det har ju bevisligen blivit påväxt :) Jag skulle inte spruta på detta medel, pensla istället! /F
pbengtsson: Fylla med lecakulor som isolering efter golvregling är en metod som jag sett på äldre hus.
prototypen: MDF och badrum hör inte ihop, MDF sväller för minsta vatten/fukt. Visst kan du fuktspärra MDF skivan men hitta på något annat i stället. Protte
Avemo: http://www.byggahus.se/forum/isolering/146046-thermisol-spaceline-0-014-w-mk.html http://www.thermisol.se/spaceline.php Inte 30 gånger bättre, men mer än dubbelt så bra som mineralull anges. Vidare är den mycket mer än dubbelt så dyr. Erik
andersmc: Rinkaby Rör (och förmodligen en massa andra VVS-firmor) har till exempel 100mm VVS-skruv i rostfritt. De säljs styckvis.
v-g: protte:Ser man det inte kan man ändå bara gissa. Ska man hänga in något nytt i en byggnad (särskilt en gammal) måste den utvärderas på plats från topp till tå för att vara säker. Inte helt sällan bör man gjuta nya plintar då de gamla brukar ge upp med tiden och bli sneda.
BigGitt: Museum? Dom är bra i mjukare betong. Enstaka mindre hål. Dom mycket dyrare är mycket bättre. Jag väljer dock billig borrhammare.
Yrrol: modulhus från 1981. allt kom såhär från fabrik.
Yrrol: [citat] Aha, där fick jag för det. Försämring om man kör plyfa istället för gips.. Fast jag vill ändå tro på min teori att material dämpar olika slags ljud och att köra gips på ena sidan och masonit på andra sidan - med latex fogar samt isolering - bör ge en breddad kapacitet mot ljud.. gillar ju inte att plywood även är ett lättare material... tyngd hindrar vibbar..
Saxpy: Har byggt ett par slagportar(120cm x 240cm) till mitt garage och har tillfälligt hängt upp dem på vanliga 85mm lyftgångjärn. De är dock för klena och jag är på jakt på några som är kraftigare. Hittade Eskilstuna-beslag som är 145mm och i betydligt kraftigare plåt. Dock kostar de över 300kr styck. Nån som vet om det finns några mer prisvärda alternativ?? Standard-gångjärn
Maveric77: K-Rauta och Bauhaus säljer inte lösa meter av blå platon... Men det löste sig ändå, lyckades få den lokala XL-Bygg firman att bryta en rulle och sälja en mindre bit! Stort tack till XL Bygg!