Hej,
Håller på att göra om i min lägenhet från 1938. Just nu vill jag flytta ett avloppsröret av gjutjärn som går från diskbänken in till en garderob där den ansluter till stammen. Röret ska flyttas ca 20-25 cm så att det går längs med en vägg vilket skapar utrymme för en diskbänk
Se Bild 0 för en illustration av vad jag vill göra.

Bild 1 visar hur röret är draget för närvarande.

Jag har några frågor angående detta:
1. Är väggen som skiljer garderoben och köket åt bärande? Det finns redan ett hål i väggen, men finns det någon risk med att göra hålet större?
Behöver jag kanske placera något i hålet så att väggen inte rasar ihop eller så att det inte uppstår sprickor i väggen? En stålram förslagsvis? Eller träbitar?
Se bild 2 på väggen.

Väggen är uppbyggd såhär:
1. Kalkputs
2. Vass
3. Liggande träbrädor. Ca 1-2 cm tjocka.
4.Nån svart plastfilm
5. Stående träbrädor. Ca 4-5 cm tjocka.
6. Mer vass
7. Mer puts

3. I mitten av väggen i garderoben finns ett schakt av eternit. På båda sidor om schaktet har man staplat tegelstenar på varandra (med nån form av murbruk mellan, naturligtvis). Sedan har man täckt det hela med vad jag tror är kalkputs.
Jag har hackat bort putsen och lyckat få bort de två nedersta tegelstenarna i det högra hörnet, se bild 3-5. Måste jag placera något i hålet för att bära upp lasten från tegelstenarna ovanför?
I nuläget verkar väggen vara stabil utan de två nedersta stenarna. Jag tror att putsen håller ihop allt rätt bra. Men finns det nån risk att alla tegelstenar rasar ner i framtiden? Det enda jag kan tänka mig som bär upp lasten från tegelstenarna och lämnar tillräckligt med utrymme för avloppsröret är en bit av en U-balk. Behövs det?

4. Behöver jag göra något med eternitschaktet? Jag är inte helt säker på vad det används för. Under mig finns det en lokal. Det finns ingen eldstad i lokalen. Det finns däremot en PAX-fläkt som jag nästan är säker på är ansluten till den isolerade ventilationskanalen i mitten av garderoben. Utöver hålet för PAX-fläkten finns det inget hål i taket i det området. Så jag tror inte att eternitshacktet används. Se bild 6 på PAX-fläkten i lokalen under mig.

Tack på förhand!

• Bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 2.jpg
    Skapa konto
  • Bild 3.jpg
    Skapa konto
  • Bild 4.jpg
    Skapa konto
  • Bild 5.jpg
    Skapa konto
  • Bild 0.JPG
    Skapa konto
  • Bild 6.JPG
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.