1 369 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Svart isolerings matta?
God kväll, har varit och kollat in ett nybygge och en vinds isolering/rennovering. Har fått för mig att man annvände en tunnare isolerings matta som var belagd med ett vindtätt skikt. Det var det skiktet som var svart och hade liknande vinpapps egenskaper, detta la man ovan på isoleringen på loft och vindar. Enligt vad jag bara tror/trode så skyddade denna matta den underliggande isoleringen mot för mycket vind på kallytrymmena och oönskad väta. Annvänder man inte denna matta längre? När man bygger i dag kan man då ha öppen isolering mot kallutrymmet? Har någon ett namn på mattan jag yrar om så blir jag glad. Mvh Hans
Har själv kollat lite och hittat namnet "byggmatta", produkten har en papper på ena sidan för att hindra luft i rörelse att dra ut värmen från isoleringen (dock ej svart). Chansar igen att någon vet något om detta, rekommenderas inte detta allmänt på kallvindar? mvh Hans
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
På min vind ligger det isolering med brunt papper.
När jag frågade lösullsisolerarna så sa de att man lägger bara lite tjockare isolering för att "kompensera" vindpappen.
Protte
När jag frågade lösullsisolerarna så sa de att man lägger bara lite tjockare isolering för att "kompensera" vindpappen.
Protte
Hej o tack för svar, ja tydligen väljer man andra "metoder" för att kompesera förlusten. Det är väl ytan och hur mycke vind som kommer in i kall ytrymmet som spelar roll, kanske en del av kompensationen ligger i "moderna" täta/tätare tak konstuktioner. Mvh Hans O
Klicka här för att svara