Byggmaterial & Byggteknik
cem77: [citat] Fördelen med en liggande panel är att du kan byta ut de nedersta varven panel när dom börjat ruttna. Övre halvan av en vägg blir aldrig förstörd om man har bra virke och rejäla takutsprång vilket alltid är bra både för att skydda fönster och väggar och för att skugga/hålla kylan borta. Ett sätt kan vara att sätta liggande panel ett par varv och sedan stående. Då kan
mrVoodoo: Så som ni tänke först hade man gjort här i huset förut. De två rummen i respektive gavel på ovanvåningen. Det hade varit ett stort rum på varje sida med ett fönster i mitten, som de sedan delat av till två rum, två väldigt smala fönster med väggen i mitten. Tokfult och opraktiskt. Numera är det två stora rum igen, de två väggarna åkte bort fortare än kvickt. Efter att ha sett
Gunner: Hej, Jag sitter och ritar på (liten) villa som ska ha tre huskroppar med tre pulpettak och alla med två våningsplan. Mina frågor är: 1. Bygger man väggar ända upp till tak och sedan golvet till andra våningsplanet inne i huset (vilandes på, vad?). Eller bygger man först väggar till första våningsplanet och sedan golvreglar som får vila på ytterväggarna för att sedan bygga det
Jimbo: Vi har svårt att bestämma oss... Är det någon kunnig som kan berätta framför allt nackdelarna med de båda? Även fördelar är välkomna...
miry: det är en del som du glömt att räkna på först är det 2MPa i tryck men det är runt 0,3MPa i drag som de klarar och över fönstret så kommer balken utsättas för drag vilket också kommer att påverkas hur bra det är bundet med det som är över så det blir ett samspel mellan de olika varven sen tycker jag det är enklare att säga att 1MPa = 1N/mm2 men vist det går att säga att det
Mejram: Tror det blev fel forum! SKkulle fråga på "badrum", Förlåt.
J.B.: Ganska typiskt Byggmax och dom övriga ``lågpriskjedjorna´´ sevicen är mycket dålig om inte obefintlig och prisena är inte LÅGA om man kollar med sin lokala hanlare så har dom oftast samma pris per/meter+ att dom har oftast virke i 30 cm intervall så där blir mindre spill
Alko: [citat] Instämmer. Latex/akrylfogar har en förmåga att suga åt sig damm. Ser bedrövligt ut efter en tid, de är till för att målas över. /A
Mats: Sist byggde jag ju med vindduk så då var det ju bara häftpistol så var det klart men nu blir det asfaboard och iom det nya funderingar: Bakgrund: Gjuten betongplatta, ovanpå den ska det bli en stomme av 145X45 som utvändigt ska kläs med asfabord. Har jag förstått det hela rätt om jag tror att man ska dra ned asfan lite så att den överlapppar sockeln lite? Som jag förstod det så
hazze76: Hej Håller på att renovera köket och rivit ned gips från väggarna och tagit bort golv och golvspånskivorna, Dock så upptäckte jag att där var en ca ½.-1 cm springa mellan golvspånet och väggipset. Skall det vara det? Skall inte väggipsen gå nedanför golvspånskivan som skall ligga så tätt som möjligt mot väggipsen? Konstruktionen är klassisk 70-tal med gjuten platta,
Mårten.A: Bump! Jag har samma fråga för min altan och vill därför lyfta denna tråd :-) Högsta höjd från mark är ca 1,5 meter och jag vill att det skall vara tillräckligt säkert för att inte ge vika. Tänkte mig ev. 70x70 stolpar och jacka ur 45 mm för att möta en regel på 45x195. Blir det för klen konstruktion och borde jag istället gå på en stolple på 90x90? Tack på förhand! /Mårten
Yrrol: Som jag förstår det så ska man ha litet mellanrum mellan varje skiva när man använder masonit till innerväggarna... nu har jag spacklat igen varje skarv som syntes, men vilket effekt ger detta? kommer huset explodera? eller är det inte så känsligt? Pratade med dom som tillverkar. 1. skivorna måste inte vara blöta vid montering, bara att kasta upp 2. man behöver inte använda några
kalubah: Har ett vindsbjälklag isolerat med torv. På sidorna har det trillat ut en del torv i samband med renovering. Skulle vilja fylla på detta med ny isolering. I volym räcker det med en säck så det handlar inte om några mängder. Vad för typ av isolering kan man använda för detta? Borde väl finnas något bättre och mer tillgängligt alternativ än just torv?
Alko: (la denna under Mark & Grund, men kom på att den mer hör hemma här...får gärna tas bort från Mark & Grund) Hej, vi har ett ca 100 år gammalt uthus (16m2) som är gediget byggt med brädväggar, liggande panel, och som står på en grundmur/sockel som sticker upp ca 25 cm från marknivån på utsidan (se bild). Sockeln är gjuten med kalkbruk och natursten i mindre dimension. Inne i huset
Taxen: Har nog skippat dessa skivor p.g.a.priset.Kostar ca 700kr/skiva och det tycker jag är dyrt för enbart vindskydd. Så frågan är vad det finns för alternativ,som kan målas för att tåla utomhusklimat?
JanneSjo: jag har en altan med papptak över men inga väggar bara stolpar. jag funderar på att bygga väggar med fönster men är tveksam om jag ska isolera då det inte behöver vara ett vinterrum. ett sätt är att göra som denna i vivilla fast sätta in fönster i väggarna och inte ha någon vägg öppen utan antingen fönster eller dörrar. - men det jag är osäker på är hur fönsters träinsida
GammErik: [citat] Det var just det jag menade, det gäller att vara skicklig med stämjärnet :-)
SiJo: Jag köpte mina på blocket, överblivna efter nåt bygge så jag har inte en aning om pris egentligen. /Simon
Yrrol: fast är det bra om det är heltätt kring ett fönster? den fönstret vi plockade ut hade breda gummi-remsor runt sid som tätade, inget drev eller sånt
w_larsson: Har tittat på ett hus som har varit reviterat, putsad trästomme, utanpå putsen ligger isolering, ca 30mm, sen tegel, ingen luftspalt, inga luftspringor i teglet, Detta är gjort ca -75 -80, huset är nog byggt tidigt 1900-tal. Finns det några uppenbara risker med detta, eller nåt annat man bör tänka på? Skulle ju gärna vilja att där va luft mellan teglet och putsen!?
byggare henke: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:y8fimccmqSlGUM:http://www.beijerbygg.se/ImageVault/Images/conversionFormatType_Jpeg/compressionQuality_0/conversionFormat_23/width_210/height_300/id_2983/scope_1/ImageVaultHandler.aspx liknar dom inte dessa förutom huvud och lite spettsigare?
cem77: Men det är ju ingen frihängande balkong du har. Den vilar ju på pelare. Med rätt amering kan du säkert stoppa på 20 ton på den då utan att den går sönder. Är ju en stor skillnad mot en balkong som sticker ut från en vägg och är frihängande vilket antagligen din norm som du har läst om gäller.
prototypen: För att lyfta hela huset måste du ta hjälp av folk som förfogar över lämplig utsustning (järnbalkar och domkrafter) men sedan är ju husdelen "färdig" när du murat på källaren och ställt tillbaka huset, behöver inte ens ta ur alla möbler. Planera bara hur det blir med taket, något utsprång kanske krockar med det andra. Protte
byggare henke: du får krångla lite när börjar regla. göra extra kortlingar. tänk på att inte klämma eller ha för storvinkel på elrören. märk gärna vars rören går när du skruvar gips sen. märk med blyerts men det vet du säkert om