Hej!

Ska klä insidan av mitt garage med gips.
Jag har redan nu klätt det med OSB-skivor.
Bakom OSB-skivorna har jag en ångspärr, så alla skruvar som håller OSB:n på plats sitter ju i stolprana så de inte ska perforera plasten.

Min fråga nu är om gipsen också ska fästas i stolparna, med lite längre skruv, eller ska kan köra med riktigt korta gips skruv och strösla på dvs fästa i OSB:en.

Tjockleken är väl ca OSB+gips 12mm+11mm= 23mm.

(Ser dock att kortaste gipsskruven verkara vara 30mm, så då faller kanske denna ide ändå)
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-24303.aspx

Hur som helst oerhört tacksam för tips hur ni skulle fästa gipsskivorna!

Mvh
Fredrik
 
Det 'bästa' är ju om du drar genom OSBn och in i reglarna.
Dels för att det drar bäst och även för att slippa perforera ångspärren.

Jag fäste OSBn med 3,9x30 och sedan gipset med 3,9x41mm

(har förövrigt målat klart taket och satt väven på förrådsväggarna - bara 'resten' kvar nu.. ;))
 
Tackar för ett mycket bra svar!!
Mvh
Fredrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.