1 317 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Mellanbjälklaget - har jag glömt något?
Håller på att isolera övervåningen i vår 1,5 plansvilla. Tänkte bara kolla om jag glömt något man borde göra i bjälklaget innan jag lägger på golvspånet
- krysskolva
- dra fram vattenrör till golvvärmecentralen
- dra fram avlopp till toa, handfat och badkar
Något mer man borde göra?
- krysskolva
- dra fram vattenrör till golvvärmecentralen
- dra fram avlopp till toa, handfat och badkar
Något mer man borde göra?
Kolla så att bjälkarna ligger på 60cc (om du har skivor som måste skarvas på regel) och är dimensionerade för ett badrum om du skall ha keramik på golvet.
Skall du in med golvvärme är väl gles + plåt och rör, sedan golvskivor smidigast, då är inte 60cc måttet inte heller så kinkigt.
Skall du in med golvvärme är väl gles + plåt och rör, sedan golvskivor smidigast, då är inte 60cc måttet inte heller så kinkigt.
Tack för svaret! Bjälkarna ligger på cc 60 förutom under badrummet där jag lagt i extra så att de är på cc 30. Dock tog jag vanlig regel och inte k24 kom jag på nu när jag skriver. Ska man byta tro?
Planerat är Uponors spårade golvvärmeskiva då den var godkänd för att lägga laminat direkt på. Men glespanel kanske är bättre? Tyckte att det verkade enklare att lägga spånskivor med tanke på vändningarna. Och slipper man golvskivorna ovanpå så borde det inte skilja allt för mycket i pris. Eller?
Planerat är Uponors spårade golvvärmeskiva då den var godkänd för att lägga laminat direkt på. Men glespanel kanske är bättre? Tyckte att det verkade enklare att lägga spånskivor med tanke på vändningarna. Och slipper man golvskivorna ovanpå så borde det inte skilja allt för mycket i pris. Eller?
Då jag räknade för 3 år sedan var priset för gles, plåt, rör och 22 golvspån billigare än
spårad 22mm spån, plåt och rör.
Nackdelen är att golvet bygger 21mm extra pga glesen.
Om det är svårare eller enklare att lägga vet jag inte, har aldrig lagt spårad golvspånskiva.
Men det är inget knepigt med vändningarna då man kapar glesen på dessa ställen.
spårad 22mm spån, plåt och rör.
Nackdelen är att golvet bygger 21mm extra pga glesen.
Om det är svårare eller enklare att lägga vet jag inte, har aldrig lagt spårad golvspånskiva.
Men det är inget knepigt med vändningarna då man kapar glesen på dessa ställen.
Det är inte så komplicerat, glesen ligger kors bjälkarna, där du skall vända tar du bort ca 15cm gles på två brädor så slangen går fritt. Glesen är mest till för att skapa utrymme för slangen och hålla uppe plåtarna.
Ex vid en yttervägg så avslutas all gles ca 20 cm från väggen, på bjälken mot väggen spikas en hel gles längs med bjälken.
Ex vid en yttervägg så avslutas all gles ca 20 cm från väggen, på bjälken mot väggen spikas en hel gles längs med bjälken.
Såklart. Tänkte på 28mm gles som skulle vara mer bärande. Men du har förstås rätt att spånskivegolvet ovanför blir bärande. Ska som sagt räkna lite på hur stor skillnad det blir.
Isolerar inte en 22mm golvspånskiva mycket? Enligt Uponors lägganvisningar så kunde man som sagt lägga 7mm laminat direkt på den spårade spånskivan.
Sedan såg jag en fördel till och det var att det blir ett spånskivegolv att lägga jämfört med gles + spån.
Hur ska man tänka? Verkar finnas lika många sätt att göra detta som byggare/tillverkare.
Isolerar inte en 22mm golvspånskiva mycket? Enligt Uponors lägganvisningar så kunde man som sagt lägga 7mm laminat direkt på den spårade spånskivan.
Sedan såg jag en fördel till och det var att det blir ett spånskivegolv att lägga jämfört med gles + spån.
Hur ska man tänka? Verkar finnas lika många sätt att göra detta som byggare/tillverkare.
Det är ju ett mellanbjälklag så det spelar inte så stor roll den extra 22mm.
Skulle gissa att de flesta lägger spårade spånskivor då det troligtvis går fortare och du har ju inte risken att dra en skruv i slangen på samma sätt.
Mitt bjälklag var reglat på lite olika håll, då var gles det bästa alternativet för att få ihop det för min del.
Skulle gissa att de flesta lägger spårade spånskivor då det troligtvis går fortare och du har ju inte risken att dra en skruv i slangen på samma sätt.
Mitt bjälklag var reglat på lite olika håll, då var gles det bästa alternativet för att få ihop det för min del.
Klicka här för att svara