Jag ska hänga upp en hatthylla, krokar mm på en 13 gipsvägg. Kommer det att hålla? Det blir ju lite vikt när man hänger upp jackor mm. Reglarna sitter inte där jag vill. :)

Jocke

Gipset kommer att hålla då? Vi ska ha krokar lite längre ner för barnen och dem kan ju vara lite våldsamma när jackor ska hängas upp. :)

Det bör det absolut göra!

Måste ju finnas några reglar C/C 600 som du kan sikta in dig på!

Kanske beroende på hur fästpunkterna ser ut på hyllan. Men första middagsbjudningen hemma med ett antal skinnjackor och ett par rockar så skulle jag vara nervös. Jag tycker att man i princip och försiktigt, ska kunna hänga sig själv i hatthyllan. I händerna.

akhagen skrev:
Jag tycker att man i princip och försiktigt, ska kunna hänga sig själv i hatthyllan. I händerna.
I så fall funkar det inte att fästa enbart i gipset. Vår hatthylla satt med rejäla plugg men när äldsta dottern var nio år (och smal och nätt även för sin ålder) fick hon för sig att hänga i den med händerna och då kom hela skiten ner. Jag minns inte vad det var för plugg men det hade nog inte hjälpt med molly, för det var inte pluggen som drogs ut utan flera kvadratcentimeter stora bitar som bröts loss ur skivan kring fästpunkterna.
Det var i och för sig bara två fästpunkter.

....även om molly är bra!

Hade samma problem när jag bodde i lgh för länge sen....men jag byggde en typ av spalje i planhyvlat.

2 vågrätta i samma bredd som hatthyllan och sedan lodräta som gick nästan från taket och ända ned till golvet. Vitlaserade den...blev helt okej

Så den fick ta lasten från hatthyllan...skruvade bara upp själva spalje´n med 4 skruv.

Sedan satte jag krokar i själva spaljen på olika höjder vilket sparade massa skruvhål på väggen.

Hoppas jag inte är för otydlig...svårt att beskriva. men de 2 vågräta som satt närmast väggen gjorde också att den kom över golvlisten och kunde använda golvet som stöd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.