Hej,

Håller på att bygga ett trädäck och ska nu avsluta med att lägga trallorna. Tyvärr verkar det som att reglarna som trallorna ska vila på inte är helt raka utan på flera ställen ganska rejält böjda. Jag måste därför jämna ut mellan reglarna och trallorna för att få en plan yta. Terrassen är 8 x 4 meter och det är ojämnt på flera ställen. Att byta ut reglarna är inte ett alternativ. För att jämna ut tänker jag använda 1mm takpapp som jag lägger som remsor i lager på de ställen där det behövs.

Nu till frågan.

Hur finner jag lättast den högsta punkten på reglarna (totalt 18)? Jag kommer arbeta utifrån denna högsta punkt och sedan jämna ut. Finns det något gammalt knep? Observera att jag inte har tillgång till lasermätningsinstrument.

Hälsningar

Använd långpass och hyvla av reglarna där dom är för höga...

Om du tänkt jämna av med 1mm takpapp så verkar det inte vara så väldans ojämnt? Eller hade du tänkt lägga massa lager på varandra? Då kommer det svikta när du går.
Hyvel och långpass är det som gäller.

Hej och tack för era svar.

Hyvel blir svårt eftersom vissa reglar ligger väldigt väldigt nära marken och om jag börjar hyvla av så riskerar jag att berggrunden mellan reglarna blir högre än själva reglarna.

Takpappet är av den svarta tjärade sorten (ganska komprimerad variant) och jag hade tänkt lägga lager på lager. Testade häromdagen och det var förvånansvärt stabilt. Kände inget svikt, men kan också beror på att jag kör 45cm cc mellan reglarna.

Så sammanfattningsvis, hyvling blir svårt och att försöka fylla ut eventuella svackor är nog tyvärr enda alternativet. Några tips på hur jag enklast hittar den högsta punkten på dessa 18 reglar? Långpass har jag, men behöver lite idéer för hur jag ska gå tillväga för att finna högsta punkten.

Hälsningar

Hyr en rotationslaser, vänta tills det skymmer så mycket så att du tydligt ser linjen och sänk sedan lasern så att strålen ligger precis över ytan. Då borde de högsta partierna bli färgade av strålen. Men det finns kanske nåt annat sätt som är enklare utan laser.

Tror också laser blir enklast.

Laser är väl ändå att ta i på ett trädäck?? En rätlatta eller långpass gör det hela tillräckligt rakt.

Slangvattenpass fungerar annars. Ena änden monteras fast på en trolig högpunkt. Den andra dras fram över ytan så ser man om nivån stiger över den vid fasta punkten.
Vet dock inte om det egentligen är smidigare än ett långpass. Om det nu inte är långa sträckor mellan mätpunkterna.

flukta längs , stå på knä vid sidan o titta i nivå me alla, du bör se de misstänkta höjdryggarna o sedan bara kolla me bräda o pass...

Tack alla för svar. Ska börja med att flukta längs reglarna med bräda och vattenpass som Pette föreslog. Kommer ta tid, men verkar vara den enklaste lösningen. Krawk: Testade med slangvattenpass, men tyckte det var svårt att hantera över så stora ytor.

Mvh

Eller köp ett laserinstrument som kan visa vertikal & horisontell linje i en sektor (Behöver inte vara rotationslaser) en Black&Decker korslaser kostar 879 på Jula, En Mecc 649:-, en Bosch 1440:-
Jättelätt att (om det inte är för mkt ljus) hyvla av enligt laserlinjen

Har du sedan en häck som skall klippas har du ju använding för lasern varje år!!

För att inte tala om att få upp tavlor i rum på samma höjd så att frun (som ser sånt utan laser) blir nöjd...

Laser måste man ha...hehe

Redigerat:
Jag kompletterar mitt svar. Det är förstås ett vanligt snöre man använder för att hitta hög och lågpunkter. Därefter kan man lära sig mer om läget med långpasset. Använd något snöre som inte töjer sig nämnvärt, typ murarsnöre.

PST skrev:
Har du sedan en häck som skall klippas har du ju använding för lasern varje år!!
.....om häcken är planterad helt vågrätt, ja.

MathiasS skrev:
.....om häcken är planterad helt vågrätt, ja.
Den krysslaser jag har (bosch pcl1) kan man då låsa i valfri vinkel vilket gör att den funkar här. Inte för att jag skulle ställa upp lasern för att klippa häcken... :)

Listigt. Det kan man inte på min gamla Tammoliner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.