Hej!

Vi har ett lättbetonghus (Siporex) med Tretex skivor på ytterväggarna. Det verkar vara en distans från väggen och tretexen.

Vi funderar nu på om vi kan putsa Tretexen med t.ex gipsputs. Går det? Eller kommer det spricka?
Kanske kan man sätta Stucanet först för att armera? Eller kanske räcker att slänga på en primer för det lär väl suga en del?

Vad tror ni?

Tack o hej!

Tretexen är för mjuk för att hålla emot eventuellt tryck. Om någon ramlar mot väggen så spricker lätt putsen. Tror att det "lättaste" är att ta bort tretexten...

Tretex måste ju vara djävulens påfund. Jag tror inte det blir bra att gipsa på den av ovan nämnda orsaker. Antingen plocka ner och sätta osb+gips så man har lite att hänga tavlor i eller försöka skruva en gips utanpå.

Om jag tar ner så tar jag ju bort isoleringen de ger, fast det kanske inte är så mkt ändå... jag vet inte riktigt. Har hört att det är som 3 gipsskivor.

Det är klart att det blir svårt att sätta upp grejor på Trextexen också eftersom det är en distans mellan tretexen och betongväggen också... eller finns det något bra sätt för det? Om jag istället sätter väv så behöver jag isf någon bra lösning på detta.

Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.