7 005 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
OSB-skiva
Tänkte på vägg lägga en Osb-skiva under en gipsskiva.
Fråga 1: Hur spikar man träskivan? Duger klammer och i så fall
vilken längd?
Fråga 2: Behöver man "kortlingar" vid skarv mellan gipsskivorna
när det ligger en träskiva under?
Fråga 3: Hur långa skruv behövs det till gipsen?
Fråga 4: Något annat att tänka på?
Fråga 1: Hur spikar man träskivan? Duger klammer och i så fall
vilken längd?
Fråga 2: Behöver man "kortlingar" vid skarv mellan gipsskivorna
när det ligger en träskiva under?
Fråga 3: Hur långa skruv behövs det till gipsen?
Fråga 4: Något annat att tänka på?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jag håller nästan med Mathias.
Men i min värld skruvar man OSB'n med 30-40 mm spånskiveskruv, detta för att denna skruv försänker sin skalle själv i OSB-skivan.
1. Spånskiveskruv, ca 32 mm. (men använd INTE spånskiveskruv till gipsen)
2. Nej, och det behövs egentligen inte heller några kortlingar under OSB'n heller.
3. 32mm, typ. Men vill man göra jobbet överdrivet bra använder man skruv för dubbelgips, ca 41mm överallt där man skruvar in i en regel.
4. Förskjut alla skarvar mellan OSB och gips, dvs ingen gipsskarv på samma ställe som en OSB-skarv, förutom hörn då givetvis.
Sätt OSB antingen liggande eller stående, sätt gipsen stående.
Kapa alla gipsskivekanter (kapa minst bort fasen) som sitter i hörn, så blir du inte gråhårig över att spackla upp fasningen efteråt. Skär du kanterna bra så räcker det förmodligen med en liten sträng akrylfog som du stryker ut i hörnet istället för spackel.
Men i min värld skruvar man OSB'n med 30-40 mm spånskiveskruv, detta för att denna skruv försänker sin skalle själv i OSB-skivan.
1. Spånskiveskruv, ca 32 mm. (men använd INTE spånskiveskruv till gipsen)
2. Nej, och det behövs egentligen inte heller några kortlingar under OSB'n heller.
3. 32mm, typ. Men vill man göra jobbet överdrivet bra använder man skruv för dubbelgips, ca 41mm överallt där man skruvar in i en regel.
4. Förskjut alla skarvar mellan OSB och gips, dvs ingen gipsskarv på samma ställe som en OSB-skarv, förutom hörn då givetvis.
Sätt OSB antingen liggande eller stående, sätt gipsen stående.
Kapa alla gipsskivekanter (kapa minst bort fasen) som sitter i hörn, så blir du inte gråhårig över att spackla upp fasningen efteråt. Skär du kanterna bra så räcker det förmodligen med en liten sträng akrylfog som du stryker ut i hörnet istället för spackel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 056 inlägg
JAG har provat så sent som igår.
OSB går att skruva med gipsskruv men den drar inte in i skivan, ibland sticker skruvskallen ut liiite.
1 av 50 skruvar drog jag av i min iver att få de lite försänkta.
Om man tänker sig för och inte skruvar mitt i ett chip så fungerar gipsskruv.
Protte
OSB går att skruva med gipsskruv men den drar inte in i skivan, ibland sticker skruvskallen ut liiite.
1 av 50 skruvar drog jag av i min iver att få de lite försänkta.
Om man tänker sig för och inte skruvar mitt i ett chip så fungerar gipsskruv.
Protte
Jag skruvade också igår. Jag kör i detta fall med noname-skruv och tar ingen hänsyn till var jag skruvar. Dvs, ungefär så som jag brukar göra. Antalet skruv jag dragit av de senaste åren kan jag räkna på tår och fingrar. Några problem med att få ner skruven i skivan har jag inte.prototypen skrev:
Däremot har jag konstaterat att ett gäng billiga skruvdragare som finns här på landstället inte orkar dra ner skruven ordentligt om man kör på högfart (andra växeln). Några sådana problem har jag dock inte med min vanliga boschdragare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 056 inlägg
Nu kör jag med en stor Makita och att dra av en skruv om man skulle råka hitta av en kvist i regeln är inte så konstigt.
Skruven kommer från ESSVE.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 056 inlägg
Nu kör jag med en stor Makita och att dra av en skruv om man skulle råka hitta av en kvist i regeln är inte så konstigt.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden