7 270 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Fästa renoveringsgips med gipsbruk
Har läst har på forumet och norgips hemsida om att fästa 6mm renoveringsgips på en tegelmur med hjälp av gipsbruk. Verkar himla smidigt tycker jag. På byggvaruhuset jag besökte idag avrådde de från detta då det fuktiga gipsbruket blöter ner gipsskivan så att den blir porös (de tyckte jag skulle använda PL400). Någon som har några erfarenheter eller kommentarer till detta?
Gå till ett annat byggvaruhus.kalubah skrev:Har läst har på forumet och norgips hemsida om att fästa 6mm renoveringsgips på en tegelmur med hjälp av gipsbruk. Verkar himla smidigt tycker jag. På byggvaruhuset jag besökte idag avrådde de från detta då det fuktiga gipsbruket blöter ner gipsskivan så att den blir porös (de tyckte jag skulle använda PL400). Någon som har några erfarenheter eller kommentarer till detta?
Det gipsbruket som Norgips har är framtaget speciellt för ändamålet och det fungerar kanon.
Fungerar alldeles utmärkt att limma gips med gipsbruk, oavsett tillverkare. Har även limmat gipsskivor med gipsputs och det fungerar också. Vilket trams att gipsbruket skulle blöta ner gipsskivan.
En vanlig säck gipsbruk kostar runt 200:-. Lycka till.
En vanlig säck gipsbruk kostar runt 200:-. Lycka till.
På ett annat byggvaruhus där kompetensen verkade högre sa de att det var helt ok, men något känsligt om huset rör sig. De rekommenderade kakelfix istället, vilket jag nu kört med. Inga som helst problem att få upp gipset och än så länge sitter skivorna (som berget).
Klicka här för att svara