Så nu har jag pratat med sotaren. Han vill att man ska mura upp med tegel eller lättbetong, minst 7 cm tjockt.

Mycket märkligt?

Om jag ställer kaminen mot gipset som det är hamnar den på 10cm, om jag bygger en riktig vägg så är vi (7 + 5) 12 cm in i rummet. Plus ytbehandling.

Edit: På Beijer sa dom att Minerit blir hur bra som helst...

Redigerat:
Tyresö
Ring och fråga vad ditt försäkringsbolag har för åsikter, det är ju ändå dom som i slutänden avgör om väggen bakom var tillräckligt brandsäker, om huset brinner ner. Jag rekomenderar dej att inte göra någonting förrän du har dokumentation på bygget som försäkringsbolaget har godkänt. Jag vet att det är om ständigt, men du bör nog göra göra så...

Tyresö skrev:
Ring och fråga vad ditt försäkringsbolag har för åsikter, det är ju ändå dom som i slutänden avgör om väggen bakom var tillräckligt brandsäker, om huset brinner ner. Jag rekomenderar dej att inte göra någonting förrän du har dokumentation på bygget som försäkringsbolaget har godkänt. Jag vet att det är om ständigt, men du bör nog göra göra så...

det var nog det bästa i denna tråden

Tyresö
Fredrik.engdahl skrev:
det var nog det bästa i denna tråden
Tack! Äntligen någon som förstår att man inte ska leka med elden.

Att ta in ens försäkringsbolags synpunkter är en bra ide.
Man skall dock vara försiktig med att ta deras kommentarer som sanningar. Dom är inte experter på byggnadskonstruktion och är det endast kontakt via telefon så kan dom missa viktiga detaljer. (Det får man reda på om försäkringen behöver betalas ut)

Hej igen, tack för alla svar.

Kaminen hamnar på 10 cm från oskyddad vägg, för det är den godkänd för. Så enkelt...

Lägger klinker under och sätter tapet-fondvägg bakom. Kaminen är en Attityd 100T om någon undrar.

(PS vi tar en annan sotare, har blivit varnad för kommunens sotare)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.