Byggahus.se

Spikplugg o sockel

1. F
    Medlem · Stockholm · 17 inlägg

fritzki

Medlem
    Hej,

Jag har gamla väggar som är gjort av nån slags mjuk betong (lägenheten byggdes på 40 talet). Jag håller på att sätta upp listar med spikpluggar men det går inte så bra. Spiken och plast huvud står ut 3mm från listen. Ska det veckling ser ut så? Spelar ingen roll hur hård jag slår med hammaren, dom går inte in mer än så. Vad har jag för alternativ?

Tack,

Lisa

2. J
    Medlem · Uppsala · 2 815 inlägg

JOW

Medlem
    Det blev likadant för mig i en llägenhet, slutade med att jag ersatte spikpluggen med vanlig plugg och träskruv... liten klick spackel. och en sista strykning färg på listen efteråt.
    Maskerade ca 1-2mm upp på listen och målade glatt, inga färgremsor på golvet... Den där millimetern ser man aldrig sen...iom att det bara är sista strykningen kvar...

3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 810 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
  4. 1337
    Medlem · Blekinge · 582 inlägg

1337

Medlem
    Borra djupare? Är det mjuk betong när jag listar kör jag med de spiken Stefan länkar till. Brukar bita bättre än spikplugg.

5. F
    Medlem · Stockholm · 17 inlägg

fritzki

Medlem
    Tack för era svar.d^_^b

Jag är lite rädd för att använda spikar eftersom väggen är väldigt mjuk. Jag tänker att det inte kommer att fästa tillräckligt bra. Golvet är också lite ojämnt i hörnen så jag kommer behöva pressa när listen där för att den ska komma ner till golvet.

Känns också att det är mycket lättare att skada socklarna om jag slår de med en hammare.

Finns det några andra slags skruvar som ni kan rekommendera? Jag kanske kan använda skruvar bara i hörnen.

Vad tycker ni?

/Lisa

6. M
    Medlem · Dalarna · 2 592 inlägg

mr_bygg

Medlem
    Vi körde med samma typ av spik som Stefan N föreslår när vi renoverade vår bostadsrätt och det fungerade alldeles utmärkt. Jag hade samma tvivel som ni har men svärfar som är snickare övertygade mig om att det skulle fungera så jag la mig platt och det fungerade:)

7. Milkshaken
    Bannad · Kalmar · 1 768 inlägg

Milkshaken

Bannad
    Om man är osäker på att det ska hålla vid porösa material, så brukar jag slå långsammare, istället för ett slag i sekunden så blir det ett slag varannan sekund,,, det minskar vibrationerna som uppstår inne i hålet. testa.

8. J
    Medlem · Uppsala · 2 815 inlägg

JOW

Medlem
    Fritzki: du kan ju ta sista slaget med ett dorn, eller ett drivdorn... körnare funkar kanske med, men med risk för att glida av...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.