2 146 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Nytt jobb..
Hej allihopa!
Jag har en lite udda frågeställning, och därmed undanber jag er att skriva taskiga kommentarer.
Så här ser situationen ut.. Jag har en teknisk kandidatexamen inom bygg.. När jag läste färdigt kom jag in i fastighetsbranschen och jobbade med drift och underhåll med betoning på byggservicearbeten.. Detta är något som jag egentligen inte vill jobba med utan jag vill in i entreprenadbranschen.. Jag har börjat snegla lite grann på arbetsledaryrket och funderar lite grann på att börja skicka in ansökningar för denna yrkesroll..
Däremot är jag lite vemodig när det gäller arbetsuppgifterna som en arbetsledare har.. Jag har läst grundläggande konstruktion, husbyggnadsteknik m.m. Jag har även relevant erfarenhet tack vare min nuvarande tjänst då det är väldigt mycket byggservicejobb som jag beställer och besiktigar, så det har jag ganska bra koll på.. Däremot saknar jag två saker som jag inte riktigt vet om dessa ingår i en arbetsledares uppgifter. Det är främst utsättning. Jag har jättedålig erfarenhet av detta.. Och kurs i geodesi har jag inte.. Därför frågar jag er om detta är sedvanliga arbetsuppgifter för en arbetsledare och om jag överhuvudtaget är lämpad för rollen om jag saknar denna erfarenhet..
Vore väldigt tacksam om jag fick svar på mina frågor och funderingar..
Jag har en lite udda frågeställning, och därmed undanber jag er att skriva taskiga kommentarer.
Så här ser situationen ut.. Jag har en teknisk kandidatexamen inom bygg.. När jag läste färdigt kom jag in i fastighetsbranschen och jobbade med drift och underhåll med betoning på byggservicearbeten.. Detta är något som jag egentligen inte vill jobba med utan jag vill in i entreprenadbranschen.. Jag har börjat snegla lite grann på arbetsledaryrket och funderar lite grann på att börja skicka in ansökningar för denna yrkesroll..
Däremot är jag lite vemodig när det gäller arbetsuppgifterna som en arbetsledare har.. Jag har läst grundläggande konstruktion, husbyggnadsteknik m.m. Jag har även relevant erfarenhet tack vare min nuvarande tjänst då det är väldigt mycket byggservicejobb som jag beställer och besiktigar, så det har jag ganska bra koll på.. Däremot saknar jag två saker som jag inte riktigt vet om dessa ingår i en arbetsledares uppgifter. Det är främst utsättning. Jag har jättedålig erfarenhet av detta.. Och kurs i geodesi har jag inte.. Därför frågar jag er om detta är sedvanliga arbetsuppgifter för en arbetsledare och om jag överhuvudtaget är lämpad för rollen om jag saknar denna erfarenhet..
Vore väldigt tacksam om jag fick svar på mina frågor och funderingar..
haavard.. Tack så jättemycket för svaret.. Men om man kommer som ny till ett sådant yrke, får man internutbildning först? För jag kan hantverksyrkena väldigt bra.. Jag är väldigt duktig på byggfysik, känner till bygglagarna och normerna väldigt väl.. Där är min starka sida.. Men just mätningsinstrumenten räds jag för.. Det är verkligen min akilleshäl!
Det är ju perfekt vid en anställningsintervju att ha ett område som du vet är din svaghet men gärna fördjupar dina kunskaper i !
För mig som inte vet vad geodesi är så låter det som att lära sig utsättning (det vet jag vad det är) är en ganska smal sak jämfört med mycket av det andra du räknade upp som dina starka sidor!
Stå på dig och sök jobben du vill ha! Låt arbetsgivaren sålla bort dig, gör det inte själv.
För mig som inte vet vad geodesi är så låter det som att lära sig utsättning (det vet jag vad det är) är en ganska smal sak jämfört med mycket av det andra du räknade upp som dina starka sidor!
Stå på dig och sök jobben du vill ha! Låt arbetsgivaren sålla bort dig, gör det inte själv.
Helt rätt inställning! Det är ju arbetsgivaren som vet vilka krav som ställs och då är det upp till arbetsgivaren att avgöra om man är rätt man/kvinna för jobbet. Sållar man bort sej själv kommer man gå arbetslös hela livet. Skillnaden mellan att, som jag som driver ett företag, och att vara anställd är att den anställde behöver inte söka fler jobb när den har fått ett jobb - jag däremot....söker jobb (kunder) varje dag....och det är upp till den nya kunden att avgöra om jag är rätt man för jobbet oavsett hur duktig och serviceinriktad mina övriga kunder tycker att jag är.Totte_S skrev:Det är ju perfekt vid en anställningsintervju att ha ett område som du vet är din svaghet men gärna fördjupar dina kunskaper i !
Det låter värre än det är, men om man ser krasst på saken så är det så.....
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Utsättare är en egen tjänst på de flesta större byggen. Annars hyr man in tjänsten från företag som sysslar med sånt. Den enda utsättningen du lär utföra är med meterstock...
Däremot är det ett krav att du är:
stresstålig
erfaren
välutbildad
empatisk
bestämd
snabbtänkt
analytisk
kommunikativ
tydlig
lugn
påhittig
glad
mänsklig
innovativ
metodisk
nytänkande
ekonomisk
modig
humoristisk
teknisk
administratör
ordningsam
klarsynt
ständigt nåbar per telefon

Däremot är det ett krav att du är:
stresstålig
erfaren
välutbildad
empatisk
bestämd
snabbtänkt
analytisk
kommunikativ
tydlig
lugn
påhittig
glad
mänsklig
innovativ
metodisk
nytänkande
ekonomisk
modig
humoristisk
teknisk
administratör
ordningsam
klarsynt
ständigt nåbar per telefon
Nu ska jag inte måla fan på väggen här, men utsättning på byggen KAN kräva en del geodesikunskaper, det beror lite på vad det är man gör. Handlar det bara om att få väggarna i lod och vinkelräta etc så lär man sig det rätt snabbt, men om det handlar om att tolka en ritning och beräkna koordinater för byggnadens hörn så att man inte hamnar för nära fastighetsgränsen, eller räkna rätt på golvhöjder och anslutningshöjder till VA så gäller det att veta vad man pysslar med, särskilt om det är flera olika koordinatsystem inblandade.
Det finns många exempel på husgrunder som råkat hamna för nära gränsen, eller för högt eller för lågt, och måste rivas eller flyttas med stora kostnader och förseningar som följd.
Nu förvinner ju Mätningskungörelsen snart och ersätts av formuleringar i nya PBL, men de flesta kommuner bibehåller ett krav på att den som får göra utstakningar har mångåriga teoretiska och praktiska erfarenheter av mättekniskt arbete.
Det finns många exempel på husgrunder som råkat hamna för nära gränsen, eller för högt eller för lågt, och måste rivas eller flyttas med stora kostnader och förseningar som följd.
Nu förvinner ju Mätningskungörelsen snart och ersätts av formuleringar i nya PBL, men de flesta kommuner bibehåller ett krav på att den som får göra utstakningar har mångåriga teoretiska och praktiska erfarenheter av mättekniskt arbete.
Hej igen allihopa. Jag vill tacka för dessa interessanta svar, och kan faktiskt säga att jag känner mig väldigt uppmuntrad.
Stringfellow Hawke: Du har räknat upp en del egenskaper som en arbetsledare bör ha. Däremot kan jag inte riktigt låta bli att märka att många av dessa egenskaper är raka motsatsen till varandra.. Exempelvis så är egenskaperna analytisk och metodisk raka motsatserna till snabbtänkt.. Om jag är analytisk så tänker jag efter väldigt noga innan jag svarar.. Att vara snabbtänkt tolkar jag som att det finns lite impulsivitet inbakat där också..
b8q: Ja, det var detta jag försöker få svar på.. De flesta jag har pratat med så svarar de att arbetsledaren har ansvaret för utsättning invändigt dvs regelväggar, håltagning etc.. Byggnaden i sig samt dess lokalitet på fastigheten brukar enligt de, mätningsingenjörer och mätningstekniker ha hand om.. Detta är vad jag har uppfattat av de.. Jag vågar gissa också att detta kanske skiljer sig från plats till plats eller organisationer emellan?
Med vänliga hälsningar/ Ronken!
Stringfellow Hawke: Du har räknat upp en del egenskaper som en arbetsledare bör ha. Däremot kan jag inte riktigt låta bli att märka att många av dessa egenskaper är raka motsatsen till varandra.. Exempelvis så är egenskaperna analytisk och metodisk raka motsatserna till snabbtänkt.. Om jag är analytisk så tänker jag efter väldigt noga innan jag svarar.. Att vara snabbtänkt tolkar jag som att det finns lite impulsivitet inbakat där också..
b8q: Ja, det var detta jag försöker få svar på.. De flesta jag har pratat med så svarar de att arbetsledaren har ansvaret för utsättning invändigt dvs regelväggar, håltagning etc.. Byggnaden i sig samt dess lokalitet på fastigheten brukar enligt de, mätningsingenjörer och mätningstekniker ha hand om.. Detta är vad jag har uppfattat av de.. Jag vågar gissa också att detta kanske skiljer sig från plats till plats eller organisationer emellan?
Med vänliga hälsningar/ Ronken!
Låter som om jag och de du pratat med tänker rätt lika. Byggnadens utvändiga form och läge ska man nog överlåta till mätningstekniker, men övrig byggmätning och -utsättning, t.ex. märka ut läget för innerväggar, kräver ingen lång utbildning. Och bara för att man har _ansvar_ för att något blir gjort, betyder inte att man alltid måste göra det själv. Delegera uppdraget till någon som kan.
Jag kan inte byggbranschen men är däremot både en van rekryterare och chef på företaget där jag jobbar. Det bästa rådet har Du redan fått, sök jobben! Låt den som söker personal avgöra OM Du passar, förmodar att man använder sej av intervjuer även i din bransch så det är bara att gå dit och berätta vem Du är och varför Du ska ha jobbet. Vet Du nåt om dina svagheter så är det snarast ett plus (hos mej alla fall
speciellt om Du är angelägen om att utvecklas på det området.
En arbetsledare hos mej förväntas (precis som jag själv förväntas göra) leda arbetet, inte göra allt själv. Man får rekrytera folk som kan det man inte kan eller vill själv och delegera till dom som är duktiga på just det.
Sök jobben! det är inte utvecklande att vara 25 år på samma ställe, guldklockor och vaser finns att köpa
En arbetsledare hos mej förväntas (precis som jag själv förväntas göra) leda arbetet, inte göra allt själv. Man får rekrytera folk som kan det man inte kan eller vill själv och delegera till dom som är duktiga på just det.
Sök jobben! det är inte utvecklande att vara 25 år på samma ställe, guldklockor och vaser finns att köpa
Generellt sätt kan man säga att Arbetsledaren har ansvar för utsättning (En av många ansvarsområden). Det är som flera säger, för att fastställa byggnadens placering på fastigheten, tar man hjälp av en mätningstekniker. Därefter beror det lite på projektets storlek och komplexitet. T.e.x vid byggnation av flerbostadshus tar man normalt in en mätningstekniker vid några tillfällen för att sätta ut stomlinjer. Antingen bara på första planet eller på varje nytt bjälklag. Vid byggnader med större komplexitet kan man även låta en mätningstekniker sätta ut väggar ( ex. väggar med relativt stor radie).
Övrigt kan säga att den utsättning som kräver totalstation görs av en mätningstekniker och resten av en arbetsledare. (det förekommer att man även köper in övrig utsättning).
Hjälpmedel som arbetsledaren använder vid utsättning är allt från meterstock, pass, linje- och lodlaser, avvägningsinstrument mm. och i vissa förekommande fall totalstation. Någon utbildning får du nog inte utan utsättning får man lära sig på byggarbetsplatsen och det kommer man in i allt eftersom.
Det svåra är inte själva utsättningen utan att tolka ritningarna samt att göra rätt bedömningar vad man kan ändra på och vad den eventuella ändringen medför konsekvenser. Sen kan man inte alltid bygga så som en arkitekt/konstruktör ritat.
Sist kan jag väl säga att det skiljer sig givetvis åt från företag till företag.
Övrigt kan säga att den utsättning som kräver totalstation görs av en mätningstekniker och resten av en arbetsledare. (det förekommer att man även köper in övrig utsättning).
Hjälpmedel som arbetsledaren använder vid utsättning är allt från meterstock, pass, linje- och lodlaser, avvägningsinstrument mm. och i vissa förekommande fall totalstation. Någon utbildning får du nog inte utan utsättning får man lära sig på byggarbetsplatsen och det kommer man in i allt eftersom.
Det svåra är inte själva utsättningen utan att tolka ritningarna samt att göra rätt bedömningar vad man kan ändra på och vad den eventuella ändringen medför konsekvenser. Sen kan man inte alltid bygga så som en arkitekt/konstruktör ritat.
Sist kan jag väl säga att det skiljer sig givetvis åt från företag till företag.
Du har redan fått många kloka svar, så jag tänker delge dig lite av mina erfarenheter som byggarbetsledare.
Under en period på ca 10 år jobbade jag som sådan och det hela tiden på större industribyggen. Jobbet som arbetsledare är väldigt krävande och stressigt, ofta så handlar jobbet om att vara springpojke åt både chefen och åt byggjobbarna. Samtidigt är det ett omväxlande och roligt jobb. Man lär sig väldigt mycket både om människor och byggteknik. Om det blir någon typ av konflikt på bygget så kan man hama i besvärlig position mellan "gubbarna" och platschefen. Så jobbet kräver förutom vad som skrivs ovan att du får inte vara rädd för konflikter och du bör inte ha anlag för magsår. Min mage tålde inte jobbet som arbetsledare, så det var magen som ändade min arbetsledarkarriär.
Lycka till i att hitta ett arbetsledarjobb hos en bra byggfirma.
Under en period på ca 10 år jobbade jag som sådan och det hela tiden på större industribyggen. Jobbet som arbetsledare är väldigt krävande och stressigt, ofta så handlar jobbet om att vara springpojke åt både chefen och åt byggjobbarna. Samtidigt är det ett omväxlande och roligt jobb. Man lär sig väldigt mycket både om människor och byggteknik. Om det blir någon typ av konflikt på bygget så kan man hama i besvärlig position mellan "gubbarna" och platschefen. Så jobbet kräver förutom vad som skrivs ovan att du får inte vara rädd för konflikter och du bör inte ha anlag för magsår. Min mage tålde inte jobbet som arbetsledare, så det var magen som ändade min arbetsledarkarriär.
Lycka till i att hitta ett arbetsledarjobb hos en bra byggfirma.
Klicka här för att svara