1 418 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Frost bakom isolering?
Hej!
Har rivit ett badrum, var våtrumsmatta, gips, någon slags skiva sen plast, isolering och sedan en skiva igen.
Tog precis bort isoleringen då jag skall regla om till cc30, då märker jag att det är frost mellan yttersta skivan och isoleringen. Skall det vara så? Badrummet har stått med stängd dörr och det är 10minus ute. Har ett mexitegelhus.
Har rivit ett badrum, var våtrumsmatta, gips, någon slags skiva sen plast, isolering och sedan en skiva igen.
Tog precis bort isoleringen då jag skall regla om till cc30, då märker jag att det är frost mellan yttersta skivan och isoleringen. Skall det vara så? Badrummet har stått med stängd dörr och det är 10minus ute. Har ett mexitegelhus.
Med minusgrader ute och fuktig inomhusluft inne, kondenserar inomhusluften gärna på den kalla ytan och om det är minusgrader, blir det is. Att dörren till badrummet varit stängd spelar inte speciellt stor roll. Vattenmolekylerna tar sig genom betydligt smalare springor enligt någon av termodynamikens lagar.
Borde väl ha luftfuktighet 30-40rf i badrummet, det är det i övriga huset iaf.magnu skrev:Med minusgrader ute och fuktig inomhusluft inne, kondenserar inomhusluften gärna på den kalla ytan och om det är minusgrader, blir det is. Att dörren till badrummet varit stängd spelar inte speciellt stor roll. Vattenmolekylerna tar sig genom betydligt smalare springor enligt någon av termodynamikens lagar.
Jag behöver inte vara orolig med andra ord, bara trycka dit isoleringen igen och slå på flyfa skivorna - våtrumsgips.
Klicka här för att svara