hej!

jag byggde ut mitt kök i somras.

då det var ont om plats att bygga bjälklag på så gjöt jag en platta 10 cm tjock.
murade upp med ett lager leca, la tjälpapp på och drog fast en 2"x8" på platten o började regla yttervägg...

då de va ont om plats undertill så isolerade jag inget under plattan utan valde att isolera ovanpå istället. så när plattan var gjuten och jag hade reglat väggar o tak osv så lade jag ut en fuktspärr typ "platon-matta" efter det så lade jag en ram med 2"x3" med reglar emellan och la i 70mm cellplast 60 cm x 120 cm.
ovanpå detta så la jag golvspån 22mm och sen foam och golv, för att det inte skulle gå upp fukt i väggarna så sparade jag ca 1-5 cm runt om väggarna, dvs från regelverket i golvet till lecastenen, ungefär som en luftspalt och satte ventilerad golvlist.

nu i vinter så har problemet visat sig, det drar kallt något så inni helvete under köksbänken, så min fråga är ska leca isolera såpass eller måste jag göra om något....ska försöka fixa bilder. mvh

Andreas

Tyresö
Det är kyla från den oisolerade betongplattan som läcker upp i luftspalten. Det är ett gott tecken på att platonmatta och luftspalt gör sitt jobb - du kommer aldrig att få en fuktskada med den superbra ventilationen.

Däremot kommer du få fuktproblem om du tätar igen luftspalten. Lösningen är..........troligtvis att du får leva med kylan. Platonmatta är inte så bra att använda till en oisolerad platta i markplan - den är mer anpassad att användas i källare, där plattan inte kyls ner lika mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.