Jag tycker mig se att många bara smackar upp takgips och kletar på pappremsa/glasfiber och är nöjd med det, men hur många av er har råkat ut för sprickbildning pga avsaknad av kortlingar? Är det värt besväret att dundra upp 60st kortlingar under kortsideskarvarna?

Jag struntade i det men glesen sitter på c/c 30. Pratade med Norgips och de tyckte oxå att det var onödigt men att visst skulle det bli stabilare.

Personligen skulle jag sätta kortlingar om jag hade större cc avstånd.

Lycka till!

C
Har jag missuppfattat nåt? Jag trodde inte man spacklade takgips i skarvarna?

Jag hade också cc30 på glespanel och gjorde inga kortlingar för gipsen. Funkat fint i 20 år.

Jag tror vi pratar om vanliga gipsskivor ....

gipsplank spacklas ej i skarvar

cheetah1 skrev:
Har jag missuppfattat nåt? Jag trodde inte man spacklade takgips i skarvarna?
Jag föredrar helt släta tak och takgipset har fasade kanter.

Då är det som jag trodde kanske onödigt jobb att köra med kortlingar mellan skarvarna på CC30/glespanelen. Om Norgips tycker det är onödigt så följer jag det rådet. :) Tack för er input!

Ska sätta gips i taket idag i mitt gamla LB-hus där jag har 40cm mellan reglarna.

Jag kommer att såga till små remsor av OSB som jag kommer att skjuta in i skarven efter att jag satt första skivan och sedan skruva så att båda gipsskivorna fästs i denna.

Orkar inte kortla och provar denna variant i stället:)

Hälsningar

/PC

Det finns ju ett speciell 10cm brett plåtband att lägga mellan gips och gles vid kortskarvarna. Man skruvar rakt igenom detta med vanlig gipsskruv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.