Läste i en bok på biblioteket som handlade om stugbygge att man skulle börja med gavlarna, de hade förlängt reglarna så att de gick upp till takets underkant. Man sparade således en takstol (kanske) per gavel eftersom man bara spikade på hanbjälkar och underram vid gavlarna och sedan la på råsponten. Och så takstolar c-c 120 emellan som vanligt.
Blir detta starkare än om man bygger fyra likadana väggar (alltså med samma höjd) på betongplattan, reser dom upp och sätter takstolar hela vägen? Blir ju enklare att skarva hammarband om väggarna är lika höga.
/Anders