Ola78
Ola78: Är det ett 1 plans hus borde du kunna se en ev stålbalk om du går upp på vinden men om däremot är ett 1,5 plans hus du bor i ligger balken i så fall i huset mellanbjälklag och då blir det genast värre och se om det är den lösning jag skrev om.
4 svar · 3,9k läst
·
H
Hubbe2: du kan ju ha träffat en regel, jag skulle lättat på en eldosa och kollat, eller kört in nålen på ngt annat ställe också. Inga tavlor eller så som skall upp på väggen?, då märker man tydligt om det är ngt bakom.
4 svar · 1,5k läst
saturnus
saturnus: Jag tror Paul pendlar.....mellan Pattaya och Phuket, för att få det bästa ut ur livet. Phuket (patong beach) är ungefär, som att gå rakt in i himelen
13 svar · 3,2k läst
·
M
Majjijann: Hittade även den senaste ritningen som finns på huset. Hjälp?!
2 svar · 3,0k läst
·
cederbusch
cederbusch: Nej det förstås. Återstår att se vad han ger för intryck med förslaget då. Jag har några gamla ritningar av huset. Eller egentligen mer skisser från en tid då de donade med stammarna i huset, och där syns tydligt att övre plan bestod av en stor hall, sidovind på hela norrsidan (sidan utan balkong) samt ett rum. Badrummet verkade då ha varit en garderob. Nu är jag ju inte ingenjör
13 svar · 2,8k läst
·
Ola78
Ola78: Om du vet om nån firma som håller på med lite finsnickeri kan de kanske hjälpa dig, de brukar har utrustning för att kunna göra lister och liknande på ett snyggt sätt. Det borde inte ta så lång tid för dem att hjälpa dig med dina lister, ge dem kanske lite kaffepengar som tack för besväret så brukar de oftast bli glada.
6 svar · 6,8k läst
S
steppen7: Jepp jag löste det på det jobbiga men lite snabbare sättet. Har ju en deadline för inflyttning. Nu är det lite härlig kaos i garaget igen... :( Efter ännu mer eftertanke så tror jag att det är jag själv som har bidragit med mycket fukt. Jag har ju jobbat och flåsat där och säkert druckit en liter vatten varje gång, samtidigt som jag inte har haft någon ventilation annat än lite
23 svar · 4,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Jag kommer inte ihåg. Var ett tag sedan jag köpte sist.
8 svar · 1,4k läst
M
Mats: Jag kan bara hålla med tyresö. Nu är jag förviso el-teknolog och och inte bygg men jag ser en del frågor runt sidokrafter osv så definitivt en konstruktör på detta. De större byggbolagen har och de borde kunna få träff eller tipps om du provar med byggnadsingengörer i tex gula sidorna
4 svar · 1,8k läst
V
byggare henke: vad ska lägga putsen på? det går at putsa på mexitegel, men när byggaren ej kan lita på bakom varande konstruktion. så måste göra annat. är byggaren seriös, så vill den att du ska få det bästa och det håller. nu med alla bloggande och forum måste göra det bästa åt kund. om man ska hålla i längden
7 svar · 2,0k läst
M
MartinTR: Innertaket ska täcka ca 2000x2500mm.
2 svar · 1,6k läst
D
dunken: På vissa steg sitter mattan "halvlöst" , samt så går inte mattan på hela steget, så underlaget blir inte jämt
8 svar · 2,5k läst
Grillen
Grillen: Det hade jag missat helt. då kan man hålla utkik där. Hm 39kr/m2 var riktigt bra pris,speciellt då jag behöver mellan 76 - 80kvm :) Blir nog en tur dit för att kolla på det iaf.
6 svar · 4,9k läst
J
JanneSjo: jag tänkte använda vanliga dörrblad 2 st 72 cm breda och 204 cm höga - jag har redan 2 st skenor för taket av denna typ. Bottenklacken går inte att använda som styrdel på ena dörren eftersom den flyttas mer än en dörrbredd. Dörrarna kommer alltså gå parallellt och ska i öppet läge skjutas till vänster och då blir öppningen totalt 136cm dvs när man stänger så flyttas ena
2 svar · 2,2k läst
R
Relaxia: [citat] Smart! Det låter som en ganska bra lösning tycker jag. Vet att långsidorna går lätt att få loss och sätta ihop igen. kortändarna kan man banka ur från sidan. (Fick göra det på ovanvåningen vid ett tillfälle. Inte kul att tappa kofoten på ett nylagt golv :() Lägger jag golvet efter att jag satt fast syllarna så blir det inte så krångligt. Lägga plankan som ska kapas
16 svar · 15,5k läst
·
F
Fixar_Krille: Latex blir bra, ingen risk.
1 svar · 2,3k läst
I
itkonsult: http://www.lyxbo.se/cellplasthus/index16.asp?S=index16.asp Fanns här på forumet nånstas, samma hus.
7 svar · 1,8k läst
J
J.B.: Använd lättbetongplugg som är dubbel expanderande dom brukar hålla.
6 svar · 1,9k läst
G
byggare henke: nja du fixar_kalle. helst kalkputs på kalkputs. det blir som för hårt med puts har man tur så håller det
4 svar · 2,4k läst
·
Tyresö
Tyresö: [citat] På vintern eller på sommaren rör den sej inte - det är enbart när tjälen släpper, som den kommer att röra sej - vänta till våren, så ska du se att den rör sej ännu mer. Men det borde väl gå att gräva ur runt trappan och få in några stålbalkar under och lyfta trappan med domkrafter eller ett spel på stålställning. Därefter borde det gå att göra om markarbetet och
6 svar · 5,6k läst
E
Eld: En manlucka ska vara minst 30*40cm sedan är det upp till dig hur bekväm/obekväm du vill ha nedgången till källaren...
7 svar · 5,4k läst
M
Mats: Sen får man ju inte glöma att det är en rätt rejäl skillnad på Umeå och tex Skåne när det gäller hur mycket energi som behövs.
46 svar · 7,2k läst
·
H
Hvdv: Det va lite som man misstänkte då, dumt att chansa då man gärna vill ha kvar övervåningen där uppe. Höjden är vi inte så låsta på då vi har 2,50 totalt i takhöjd, innertaket där nu skall väck och sen blir det ändå spottar osv så takhöjden kan gärna få va lite lägre. Vem skall man kontakta för att få ett sånt jobb gjort, räcker det med snickare, eller skall man även
4 svar · 2,7k läst
·
M
MrWalker82: Den biten kan jag :-) hur får man tätt i själva vent.kanalen efteråt. Stoset måste väl täta mot trumman?
2 svar · 1,6k läst
N
Neta: Tack det ska jag kolla upp! [citat]
3 svar · 2,3k läst
J
byggare henke: jo med bra blad så. diamantblad. går att använda i armering också(tar lite längre tid än metallblad).
7 svar · 4,7k läst
T
byggare henke: hyra blandare kanske??
5 svar · 3,4k läst
M
Majjijann: För kulturhistoriens skull behöver vi eldsjälar som du. Alldeles för många kulturhus av detta slag försvinner. Att det kanske inte är världens bästa läge är en annan sak. Men det finns folk till allt. Om taket är helt och golven innanför fönstren inte är för dåliga bör det inte vara någon större fara. I och med, som någon annan skrev, att det kan blåsa rakt igenom och torka
11 svar · 2,9k läst
A
Amador: Tack för alla svar. Får se hur jag går vidare nu. :)
4 svar · 1,8k läst
P
pebj_: Har nu nästan beslutat mig för att inte krångla till det och därför tillverka en vitmålad spaljé som sträcker sig ifrån golv till tak med underliggare och ev. även överliggare i ek. Har experimenterat lite med dimensioneringen på själva ribborna och det blir förmodligen fyrkant 40x40mm som ska rundfasas med fräsen något. Mellanrummet mellan ribborna verkar max få vara 10cm om jag
1 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.