Vi gör en utbyggnad, en inglasad veranda, som panel vill jag helt enkelt använda vanliga brädor, kan ge ett rustikt intryck eller hur jag ska utrycka mig, grovt helt enkelt. Men jag vet inte om jag sett det någon annanstans.

Kan det bli bra? Finns det något bättre alternativ?

Låter som du är ute efter något i "New England"-stil. Bild-googla på det så får du nog upp en massa inspirationsbilder.

Råspont..

Frugan och jag hittade en råspont panel i bättre kvalitet och bredare bredder när vi fixade till sommarstället på Gotland. Vi blandade tre olika bredder för att få mer "liv" i väggen (inga råttor alltså :P) vilket blev kanon.
Hittade denna på en brädgård i Visby!!!

Du skriver "planhyvlat" som är väldigt slätt och fint och samtidigt nämner du "grovt". Hur skall du ha det? :D

Slätspont är annars slätt och planhyvlat, som ger ett rustivt intryck.

mmm, New England var ett bra tips, där har jag sett några bra bilder, tack

Råspont, lite tveksam till det, trodde det var sämre virke till det, men Egon har ju hittat bra så det kanske är ett alternativ ändå.

En snickare jag pratade med i eftermiddag sa att jag kan ta planhyvlat och fräsa kanterna så de kan skjutas in i varandra.

Det blir att tillverka spontat och då är det enklare att köpa råspont som har 2 olika sidor, ena hyvlad och den andra sågad.

Protte

riktig iaktagelse Gunverth, jag menade råplan, sorry, fel av mig. Men det kanske blir för ruffigt med den råa sidan? Slätspont är kanske ett bra alternativ.

annars kan jag låna en fräs på ett snickeri, de säger det tar en halvtimme att fräsa ungefär. Det är mycket fönster så det blir inte vansinnigt mycket panel. Fördelen jämfört med råspont är bättre trä och man kan ha varierade bredder som Egon64, har du bilder?

Hej gurraj71! Jag har en bild på panelen här. Den kallas för Gotlandspanel och har en finsågad yta.

• Sovloft.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kolla på sodrainterior.se eller jabo.se dom har släta hyvlade/finsågade panel färdigmålade/obeh !

Finsågad granpanel omålad, extremt bra pris. Köpte nyss ca 80 kvadratmeter av detta och den håller väldigt bra kvalitet...nästan så jag undrar varför den är b-klassad faktiskt. GS-Byggvaror i Gullbranna i Halland.

Alternativt kan ni köpa vitmålad färdig Moelven-panel på K-Rauta eller Bauhaus för ca 150kr/Kvadrat. "Trend interiör Rough" tror jag den heter..det är bergis stilen ni är ute efter, extremt vanligt nuförtiden:-)
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/invandiga_paneler/FINSaGAD_GRAN_PANEL_B-KVAL.html

Köpte Moelvens Rough, riktigt snygg. Och har blivit vanlig som sagt, nu när vi har den ser jag den överallt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.